Okres odmrażania gospodarki po jej prawie całkowitym zamknięciu spowodowanym pandemią COVID-19 już owocuje znaczącym wzrostem zainteresowania franczyzą, a w konsekwencji rosnącą liczbą sprzedanych licencji franczyzowych- oceniają eksperci rynku franczyzy z Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych. W najbliższych miesiącach trend ten będzie przybierał na sile. Dzięki temu jeszcze bardziej wzrośnie istotna rola jaką franczyza odgrywa w polskiej gospodarce.
– Wiele wskazuje na to, że w nadchodzących miesiącach (a może i latach) franczyzodawcy będą mieli do czynienia z rosnącą liczbą osób zainteresowanych zakupem franczyzy. Doświadczenia z przeszłości pokazują, że zainteresowanie franczyzą rośnie, gdy na rynku zaistnieje kilka kluczowych czynników – mówi Andrzej Krawczyk, partner zarządzający w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.
Głównym z nich jest rosnąca stopa bezrobocia, które przed wybuchem pandemii było chyba najniższe w historii jego pomiarów. A obecnie, w dobie recesji wywołanej pandemią koronawirusa i pomimo odmrożenia gospodarki, bezrobocie rośnie i wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że będzie rosnąć dalej. Wielu ekspertów przewiduje, że prawdziwa skala problemów ujawni się dopiero po tym, jak przestaną działać rządowe programy osłonowe. Wtedy rynek pracy może czekać spore załamanie. Trzeba mieć także świadomość, że w przypadku wielu posad, szczególnie tych „z górnej półki”, czyli dobrze płatnych, okaże się, że jest ich mniej niż przed kryzysem, a stawki wynagrodzeń są sporo niższe niż miało to miejsce jeszcze do niedawna. Tym samym osoby zatrudnione na tych stanowiskach mogą nie być w stanie utrzymać standardu życia, do którego ich rodziny były przyzwyczajone przez ostatnie lata. Będą wówczas zmuszone albo do zmiany (czytaj: obniżenia) tego standardu, albo do uruchomienia własnego biznesu.
Ponadto na tworzącym się rynku pracodawcy, osoby które zdecydują na uruchomienie własnego biznesu przekonają się, że znalezienie do ich franczyzowego biznesu wyszkolonych i zmotywowanych pracowników jest łatwiejsze niż jeszcze do niedawna, kiedy to wiele małych firm borykało się z brakiem rąk do pracy. Wzrośnie bowiem podaż kandydatów gotowych do pracy w ograniczonym wymiarze czasu pracy, czy za stawki niższe niż do tej pory.
Kapitał
W okresie trwającej już recesji, franczyzodawcy będą mieli szansę rozmawiać z większą niż do niedawna liczbą kandydatów na franczyzobiorców dysponujących odpowiednio wysokimi środkami aby zainwestować we franczyzę. Jak już to było wcześniej powiedziane franczyza jest najbardziej atrakcyjna i dostępna dla tych, którzy mają oszczędności „na czarną godzinę”, otrzymali odprawę lub mają inne środki finansowe, które mogą przeznaczyć na inwestycję.
Jak wykorzystać szansę? Trzeba działać!
Co zatem powinni zrobić franczyzodawcy, aby wykorzystać stojącą przed nimi szansę? Na początek powinni oni, i dotyczy to zarówno franczyzodawców dopiero wchodzących na rynek, jak i tych, którzy działają na nim od lat, dokonać oceny na ile ich obecne modele biznesowe będą miały szansę sprawdzić się w nowej „pocovidowej” rzeczywistości rynkowej. Gdy to zostanie zrobione, należy zweryfikować i uaktualnić (a w przypadku nowych franczyzodawców przygotować od zera) zawartość dokumentacji oferty franczyzy, tak, aby być w pełni przygotowanym na napływ kandydatów na franczyzobiorców. Ważne jest, aby ewentualne korekty modelu biznesowego czy opracowanie oferty franczyzy wykonać przed rozpoczęciem ekspansji w oparciu o franczyzę. Później może już na to nie być czasu i zasobów. Już teraz obserwujemy bowiem zwiększone zainteresowanie franczyzą za strony potencjalnych franczyzobiorców i przewidujemy, że wraz z pogarszającą się sytuacją na rynku pracy, trend ten będzie przybierał na sile a jego apogeum nastąpi, w naszej ocenie, w przyszłym roku.
– Należy przy tym pamiętać, że w przypadku firm, które dopiero planują rozwój poprzez franczyzę, proces przygotowania oferty franczyzy zajmuje z reguły kilka miesięcy. Proces ten powinien rozpocząć się od analizy czy model biznesu prowadzonego przez przyszłego franczyzodawcę nadaje się do rozwoju poprzez franczyzę. Bo, choć teoretycznie każdy biznes można próbować rozwinąć poprzez franczyzę, to niekiedy może to nie mieć ekonomicznego uzasadnienia – dodaje Andrzej Krawczyk.
Kolejnym krokiem jest opracowanie dokumentacji prawnej, operacyjnej, finansowej i marketingowej oferty franczyzy. Z kolei franczyzodawcy już prowadzący sieci franczyzowe powinni dokonać przeglądu i aktualizacji podręczników operacyjnych, programów szkoleniowych i strategii marketingowych. Niezależnie bowiem od etapu rozwoju na jakim się znajduje jego sieć franczyzowa, każdy z franczyzodawców powinien zawczasu dobrze się przygotować na rosnące zainteresowanie jego ofertą franczyzy ze strony kandydatów na franczyzobiorców.
O ARSS
Misją ARSS jest dostarczanie klientom indywidualnie dopasowanych rozwiązań odpowiadających ich specyficznym potrzebom w zakresie tworzenia i funkcjonowania systemów franczyzowych. Wysoki standard i szeroki zakres świadczonych usług, unikalne kompetencje i kwalifikacje naszych konsultantów oraz najwyższe standardy etyczne prowadzonej działalności powodują, że jesteśmy liderem w doradztwie we franczyzie. W ciągu ponad 20 lat na rynku ARSS brała udział w opracowaniu ponad 200 ofert franczyzy.