Nastroje konsumenckie w Polsce – podsumowanie roku 2023

0
596

W grudniu 2023 roku, nastroje konsumenckie w Polsce zanotowały nieznaczny spadek, osiągając wartość -3 punkty w Barometrze Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company. Mimo tego spadku, roczna perspektywa pokazuje znaczące odbicie od styczniowego poziomu -13 punktów i najniższego w marcu -17 punktów. Od maja nastroje konsumentów w Polsce wykazują stabilność, utrzymując się na zbliżonym poziomie przez resztę roku.

Porównując z danymi unijnymi, średnia dla krajów UE w grudniu wyniosła -16 punktów, co oznacza wzrost o 1,5 punktu w stosunku do poprzedniego miesiąca, ale wciąż pozostaje znacznie poniżej wyniku Polski.

W Polsce, mimo że zanotowano niewielkie pogorszenie kluczowych parametrów barometru w grudniu, optymizm dotyczący przyszłej sytuacji gospodarczej kraju wzrósł. Natomiast obawy związane z potencjalnym wzrostem cen i niepewnością na rynku pracy wciąż mają znaczący wpływ na negatywny wynik barometru, z 82% ankietowanych spodziewających się wzrostu cen, a 1/3 obawiających się wzrostu stopy bezrobocia w najbliższych 12 miesiącach.

Barbara Lewicka, Senior Director w GfK An NIQ Company, komentując wyniki, zauważa, że mimo że wynik barometru w listopadzie zbliżył się do zera, a atmosfera świąteczna sprzyjała wzrostowi konsumpcji, nie wystarczyło to, aby wynik barometru był dodatni. Zmiana polityczna i utrzymująca się inflacja wpłynęły na końcowy wynik roku. Jednak roczny wzrost nastrojów konsumenckich i wyprzedzenie średniej unijnej są pozytywnym sygnałem dla rynku.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1000 osób, a jego wyniki mogą wahać się od -100 do +100, gdzie wartości dodatnie oznaczają przewagę optymizmu konsumenckiego nad pesymizmem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.