Nastroje konsumenckie w Polsce – podsumowanie roku 2023

0
622

W grudniu 2023 roku, nastroje konsumenckie w Polsce zanotowały nieznaczny spadek, osiągając wartość -3 punkty w Barometrze Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company. Mimo tego spadku, roczna perspektywa pokazuje znaczące odbicie od styczniowego poziomu -13 punktów i najniższego w marcu -17 punktów. Od maja nastroje konsumentów w Polsce wykazują stabilność, utrzymując się na zbliżonym poziomie przez resztę roku.

Porównując z danymi unijnymi, średnia dla krajów UE w grudniu wyniosła -16 punktów, co oznacza wzrost o 1,5 punktu w stosunku do poprzedniego miesiąca, ale wciąż pozostaje znacznie poniżej wyniku Polski.

W Polsce, mimo że zanotowano niewielkie pogorszenie kluczowych parametrów barometru w grudniu, optymizm dotyczący przyszłej sytuacji gospodarczej kraju wzrósł. Natomiast obawy związane z potencjalnym wzrostem cen i niepewnością na rynku pracy wciąż mają znaczący wpływ na negatywny wynik barometru, z 82% ankietowanych spodziewających się wzrostu cen, a 1/3 obawiających się wzrostu stopy bezrobocia w najbliższych 12 miesiącach.

Barbara Lewicka, Senior Director w GfK An NIQ Company, komentując wyniki, zauważa, że mimo że wynik barometru w listopadzie zbliżył się do zera, a atmosfera świąteczna sprzyjała wzrostowi konsumpcji, nie wystarczyło to, aby wynik barometru był dodatni. Zmiana polityczna i utrzymująca się inflacja wpłynęły na końcowy wynik roku. Jednak roczny wzrost nastrojów konsumenckich i wyprzedzenie średniej unijnej są pozytywnym sygnałem dla rynku.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1000 osób, a jego wyniki mogą wahać się od -100 do +100, gdzie wartości dodatnie oznaczają przewagę optymizmu konsumenckiego nad pesymizmem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.