Niekonwencjonalne użycie trocin… w hotelu

0
1406

Wyobraźnia i chęci należą do „postaw”, trzeciego integralnego filaru naszych kompetencji. Obok wiedzy i doświadczenia są szczególnie cenne w wykonywanej pracy, niezależnie od czasu i miejsca.

Trociny są skutkiem ubocznym obróbki drewna i mogą być użyte jako materiał izolacyjny. W kontekście organizacji są synonimem tego, co z pozoru zbędne lub nieoczywiste, warte jednak niesztampowego wykorzystania. Może dlatego już w latach dziewięćdziesiątych wieku dwudziestego kandydaci starający się o pracę w jednej z dużych firm, dostali za zadanie sporządzić listę sposobów na niekonwencjonalne użycie trocin. I oto okazało się, iż są one doskonałym wkładem do zupy zamiast mięsa (cóż, w latach pozostałości po okresie tzw. niedoboru to dobry pomysł, dziś w dobie większej dbałości o dietę i zwierzęta wręcz trafiony w dziesiątkę). Trociny znakomicie mogą się podobno nadawać do wyłożenia nimi balkonu, by imitując swoisty piasek, stworzyły prywatną plażę (kiedyś siermiężne rozwiązania przy przestrzennych i fiannsowych ograniczeniach były na topie jak gierkowskie meblościanki w latach wcześniejszych, dziś pomysł z plażą byłby ideą nowoczesnego spa w domowym wydaniu – naturalny peeling stóp murowany). Jeden z kandydatów poszedł dalej, wymyślając specjalne trocinowe powiększające wkłady do bielizny, swoiste push-up’y na miarę każdych czasów i… odporności na otarcia.

Ale o co chodzi?

Wiemy, że tak naprawdę nie o trociny na rozmowie w sprawie pracy chodziło. Były one pretekstem do sprawdzenia sposobu myślenia, otwarcia i kreatywności kandydata. Bo to się liczyło, kiedy tzw. polska przedsiębiorczość była w cenie. I ważne jest również teraz, gdy przenosimy swe życie do sieci poprzez przeróżne platformy wymiany doświadczeń – społeczne, branżowe, techniczne itp. Kiedy przez szybkie tempo brakuje nam często oddechu i zasypywani jesteśmy niekoniecznie wartościową informacją. Umiejętność znajdowania rozwiązań na pojawiające się trudności, odsiewania pomysłów przydatnych od nieistotnych i wyboru właściwych dróg na rozlicznych rozwidleniach to kluczowa kompetencja pracownika. A nade wszystko gotowość do podejmowania się zróżnicowych i nie zawsze oczywistych zadań. W hotelu lub jakiejkolwiek innej organizacji opartej na pracy z ludźmi i dla ludzi, każdy z nas dostaje określone fukcje związane z obsługą klienta /gościa, pośrednio bądź bezpośrednio. Chodzi o to, aby móc je sprawnie realizować, nieodtwórczo, ale indywidualnie i autentycznie.

Nowe podejście

Czasem trzeba spojrzeć na pracę inaczej niż zwykle. Użyć czegoś nie tak, jak dotychczas, pójść inną drogą, bo to otwiera i wspomaga rozwój, bez którego człowiek pozostałby nadal w jaskini. Jak? Prosto, czasem i „u podstaw”. Dla dyrektora hotelu może to być posprzątanie odkurzaczem lobby lub pomoc na zmywaku. Odebranie dzwoniącego telefonu w recepcji. Poznanie imienia każdego pracownika. Dla recepcjonisty podanie gorącej kawy gościom przy barze w hotelach, gdzie takie praktyki nie są stosowane. Albo zgłoszenie chęci udziału w szkoleniu z zakresu dotychczas nie poznanego – po to, aby stworzyć nową jakość pracy. To mogłaby być nauka budżetowania lub udziału w projekcie promocji i uzgodniona wspólnie z kierownictwem współpraca przy takich przedsięwzięciach. Co bez wątpienia podniosłoby wartość relacji i wspomogło rozwój całej organizacji. Dla pokojowej z kolei napisanie szminką na lustrze ciepłego powitania, nie tylko dla gościa specjalnego lub pomoc przy organizacji imprezy, omówiona z przełożonym. Dla nieśmiałego kucharza wejście na salę z promiennym uśmiechem i zwykła – niezwykła rozmowa z gośćmi. A dla większej skuteczności pracy oprócz nowych technicznych narzędzi, wykorzystywanie bezpośrednich relacji „twarzą w twarz” w bieżącej komunikacji. I w końcu, „last but not least”, dla nas i naszego środowiska tym tytułowym niekonwencjonalnym użyciem trocin może być ograniczenie do minimum użycia plastiku, realne zmniejszenie częstotliwości prania bielizny hotelowej, zakupy naturalnych produktów czy przejście na odnawialne źródła energii.

Potencjał do zmiany

Każdy z nas, jeśli sięgnie do swojej wyobraźni, z pewnością mógłby rozszerzyć i wdrożyć podobne lub całkiem inne pożyteczne pomysły. Może właśnie teraz toczy się w Państwa głowach lawina dobrych do zatrzymania we własnych dłoniach spraw po to, by ukierunkowane przekazać dalej. Uczestnictwo we wspólnych projektach, konferencjach, zjazdach ułatwiają nam ten proces. Ale też w zaciszu swojego biurka czy warsztatu można wpaść na coś, co w rezultacie nawet zmieni bieg historii. Trudno jest rozpocząć, bo to wymaga najczęściej wyjścia ze strefy komfortu. I motywacji, by „chciało się chcieć”.

Spośród wspomnianych trzech filarów kompetencji, największe wyzwanie stanowi „ćwiczenie” postaw. A przecież nasze nastawienie, wiara i chęci do zmian, ulepszania, ciągłego próbowania i podnoszenia w przypadku niepowodzeń, dobrego komunikowania się z innymi i świadomości indywidualnego wpływu na świat, nie tylko w pracy są najważniejsze.

Wszystkich chętnych zapraszam do kreatywnej przerwy w codziennej pracy – stworzenie własnej listy na niekonwencjonalne użycie trocin w swojej firmie lub domu. Tych odważniejszych zachęcam do wpisywania pomysłów w komentarzach pod felietonem. Dobrej zabawy!

Kilka słów o autorce:

Monika Nagler

Doświadczony hotelarz i manager zarówno w obiektach indywidualnych, jak i międzynarodowych sieciach (ACCOR, Best Western, Domina Hotels & Resorts). Kompetencje zdobyte w pracy operacyjnej oraz procesach pre-opening i inwestycjach. Z sukcesem otworzyła aparthotel, jako General Manager zrestrukturyzowała działalność dwóch innych obiektów. Współpracuje z inwestorami i hotelarzami na terenie całego kraju. Opracowała ponad 50 biznes planów, feasibility studies, strategii rozwoju i marketingowych, Hotelowych Ksiąg Standardów i Procedur Operacyjnych. Spełnia się również w sprzedaży B2B. Wprowadziła 3* hotel do międzynarodowej sieci, od negocjacji umów po działania operacyjne. Posiada praktyczną wiedzę ekonomiczną, w tym w zakresie USALI, wspartą doświadczeniem w konsultingu oraz studiami ekonomicznymi Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Ukończyła podyplomowe Strategie Sprzedaży WSB z wyróżnieniem za opracowanie na temat analizy rynku w kontekście zmiany marki hotelu. Expert Hotel Meeting 2017. Prowadziła wykłady dla studentów turystyki na UAM. Autorka branżowych publikacji. Prywatnie spełniona mama. Laureatka kilku wyróżnień literackich, pasjonatka mindfulness, tańca towarzyskiego i energii kosmosu. Jedno z jej marzeń to połączenie pracy dla NASA z otwarciem międzygalaktycznego hotelu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.