Od 3 lipca m.in. gastronomia musi pozbyć się plastikowych opakowań jednorazowych. Czy oby na pewno? W sieci krąży wiele sprzecznych informacji. Wyjaśniamy o co w tym chodzi.
Nie. Nie ma obowiązku od 3 lipca zmiany jednorazowych opakowań na ekologiczne.
Tak. Można nadal używać standardowych, nieekologicznych opakowań, talerzyków, sztućców, słomek, mieszadełek do napojów czy kubków na napoje.
Tak. Rekomendujemy, by zadbać o środowisko już teraz i tej zmiany dokonać.
Na 3-go lipca tego roku zaplanowane było wprowadzenie w życie Dyrektywy Plastikowej SUP (Single-Use Plastik). Od tego momentu w terenie całej Unii Europejskiej miała obowiązywać ustawa zakazująca wprowadzania do użycia 10 przedmiotów jednorazowego użytku, wykonanych z tworzyw sztucznych. Wśród nich te istotne dla działania hoteli i restauracji, a więc jednorazowe opakowania na jedzenie na wynos – talerzyki, sztućce, słomki, mieszadełka do napojów oraz pojemniki i kubki wykonane z styropianu. Prócz tego – patyczki higieniczne oraz patyczki do balonów.
Dyrektywa unijna SUP została przyjęta dwa lata temu przez Komisję Europejską i zakłada docelowo przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Zarządzenie miało na celu zmniejszenie zanieczyszczenia plastikiem mórz i oceanów. Według WWF wspomniane wcześniej produkty stanowią aż 70 proc odpadów morskich. Co sekundę do wód oceanicznych trafia ilość plastiku, która pomieściłaby się w ciężarówce. Przewiduje się, że jeśli nie zmienimy dotychczasowego sposobu użytkowania tworzyw sztucznych, do 2050 roku plastiku będzie w oceanach więcej niż ryb.
Zaplanowany przez Komisję Europejską termin wdrożenia upływa 3 lipca. Niestety polska wersja ustawy, która miała regulować wytyczne dyrektywy unijnej nie została jeszcze przygotowana. Według informacji Ministerstwa Klimatu i Środowiska w chwili obecnej analizowane są uwagi przekazywane w ramach uzgodnień, opiniowania i konsultacji publicznych. Przekazanie ustawy do sejmu planowane jest na jesień tego roku. Po tym okresie ustawa zostanie poddana dalszym pracom. Możliwe, że ostateczna wersja pojawi się dopiero w przyszłym roku.
W związku z tym, że ustawa nie obowiązuje – w praktyce hotele i restauracje mogą w dalszym ciągu wprowadzać do obrotu jednorazowe przedmioty z tworzyw sztucznych. Jednocześnie, ponieważ nie istnieje jeszcze ustawa regulująca, nie są też znane sankcje dotyczące naruszenia unijnych przepisów w branży gastronomicznej.
Niemniej jednak, choć nie ma na razie odgórnych obostrzeń, warto już teraz poszukiwać alternatywnych rozwiązań – jeśli oczywiście jeszcze takich w obiekcie nie wprowadzono. Dostępnych jest wiele przyjaznych dla środowiska opcji pojemników na żywność. Są to między innymi naczynia wykonane z trzciny cukrowej, z otrębów, z rybiej łuski lub z liści palmowych. Popularne stają się też pojemniki wielorazowego użytku wydawane w systemie kaucyjnym.
Autorka:
Agata Delmaczyńska – Wieloletni praktyk hotelarstwa. Edukatorka w obszarze zrównoważonego rozwoju, ekonomii cyrkularnej i zero waste w hotelach. Audytor międzynarodowej certyfikacji Green Key. Ekspert klimatyczny w ramach projektu Climate Leadership. Organizatorka spotkań Circular Economy Club Warsaw.
www.ecogiq.pl