Od 1 czerwca nowe zasady klasyfikowania hoteli Hotelstars Union (HSU)

0
1278

Dzięki nowemu katalogowi klasyfikacji hoteli, który od 1 czerwca wszedł w życie, Hotelstars Union oferuje nowoczesny i przejrzysty system oceny dla ponad 22 tysięcy sklasyfikowanych hoteli, co obejmuje 1,2 miliona pokoi w Europie. Polska ma status członka-obserwatora HSU, a rodzimą branżę hotelarską w stowarzyszeniu reprezentuje Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.

Hotelstars Union to nowoczesny, jednolity system europejskiej klasyfikacji obiektów hotelowych oparty o jakość usług. Co pięć-sześć lat kryteria klasyfikacji są poddawane weryfikacji, w celu ich modernizacji zgodnie z potrzebami gości i wymaganiami rynku.

Po ponad 18 miesiącach intensywnej pracy z sukcesem zakończyliśmy bieżący proces przeglądu katalogu kryteriów. Udało nam się pogodzić stanowiska wszystkich 17 krajów członkowskich. W wielu krajach klasyfikacja hoteli jest związana z tradycją i historią, dlatego często nie jest łatwo wejść na nowy grunt – wyjaśnia prezes HSU Jens Zimmer Christensen, dziękując wszystkim uczestniczącym krajom za ich konstruktywną pracę. Nowe kryteria HSU obowiązują od 1 czerwca 2020 roku, natomiast kraje członkowskie mają czas na jego wdrożenie do 1 stycznia 2021 r.

Droga do wprowadzenia HSU w Polsce

W Hotelstars Union aktualnie jest zrzeszonych 17 krajów. Obok Polski jeszcze Francja, Włochy, Gruzja, Azerbejdżan, Słowacja, Hiszpania i Irlandia mają status członka-obserwatora, co oznacza, że kraje te nie wdrożyły jeszcze standardów HSU do ustawodawstwa lokalnego. IGHP, która od 2018 roku reprezentuje rodzime hotelarstwo w strukturach HSU, będzie kontynuować działania, by w Polsce klasyfikacja ta stała się obowiązującym standardem w kategoryzacji. Oprócz wypracowania mapy drogowej dojścia do wdrożenia wymogów HSU, IGHP od dłuższego czasu zabiega o zmianę odpowiednich przepisów krajowych.

– Obserwując bezpośrednio działania HSU, wyraźnie widzimy, jak ten system działa w praktyce. Na wprowadzeniu klasyfikacji HotelStars Union korzystają obydwie strony, zarówno goście, jak i hotele. I taki jest cel tego systemu, który w Europie funkcjonuje od 2009 roku. Chcemy, aby polskie wymogi kategoryzacyjne były spójne z europejskimi. To oczywiście wymaga czasu i powinno być procesem stopniowym. Jednak w naszej ocenie, kierunek jest jeden – mówi wiceprezes IGHP Tomasz Pieniążek, który brał udział w pracach nad aktualizacją kryteriów HSU. Dodaje również, że największym wyzwaniem w trakcie najnowszej aktualizacji klasyfikacji było z jednej strony sprawienie, aby kryteria nadążały za szybkimi zmianami w hotelarstwie, a raczej szerzej w „przemyśle” noclegowym, a z drugiej uwzględniały specyfikę wszystkich krajów zrzeszonych w organizacji.

Co nowego w katalogu klasyfikacji HSU

Nowy katalog klasyfikacji został zmniejszony z 270 do 247 kryteriów, co sprawiło, że teraz jest bardziej elastyczny i przejrzysty. System został dostosowany do nowoczesnych koncepcji hotelowych i digitalizacji w hotelach – czy to w postaci nowoczesnej technologii komunikacyjnej w recepcji i w pokoju, elektroniki rozrywkowej dla gościa czy opcji samodzielnego zameldowania i wymeldowania. Ważną rolę w trakcie weryfikacji odegrał aspekt zrównoważonego rozwoju. Nowy katalog zachęca sklasyfikowane hotele do przyłączenia się i korzystania z etykiet i certyfikatów zrównoważonego rozwoju, a także do oferowania swoim gościom np. rezygnacji z codziennego sprzątania pokoju i zmiany pościeli, instalowania stacji ładowania pojazdów elektrycznych lub do ograniczenia stosowania plastikowych opakowań w łazienkach.

Z powodu kryzysu wywołanego przez COVID 19 w krajach członkowskich HSU mogą obowiązywać dodatkowe regulacje dotyczące stosowania środków czystości i higieny. Te dwie kwestie zawsze były istotną częścią systemu oceny HSU i są podstawowym wymogiem począwszy od pierwszej kategorii. Oczywiście zgodność zasad obowiązujących w hotelach z przepisami prawa i / lub przepisami krajowymi zawsze ma pierwszeństwo przed kryteriami klasyfikacji i może zastąpić niektóre kryteria HSU do odwołania.

– Hotelstars Union to historia sukcesu, którą musimy dalej umacniać i promować jako europejską markę niezawodnej klasyfikacji hoteli na rynku liczącym 180 milionów mieszkańców. HSU nie tylko stanowi podstawę jakości usług w Europie, lecz przede wszystkim wzmacnia nasze małe rodzinne firmy pod względem efektywności i międzynarodowej konkurencji, która jest ważniejsza niż kiedykolwiek w tych trudnych czasach – wyjaśnia prezes HSU.

Hotelstars Union to działające przy HOTREC zrzeszenie stowarzyszeń hotelarskich z Austrii, Belgii, Czech, Danii, Estonii, Niemiec, Grecji, Węgier, Łotwy, Liechtensteinu, Litwy, Luksemburga, Malty, Holandii, Słowenii, Szwecji i Szwajcarii. Zrzeszenie funkcjonuje od 2009 roku. Jego działalność skupia się na tworzeniu wspólnych kryteriów klasyfikacji obiektów hotelowych, które stanowią dla gości gwarancję jakości usług, a hotelarzom zapewniają przejrzystość i bezpieczeństwo. Więcej informacji na www.hotelstars.eu.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.