Orbis, lider branży hotelarskiej w Polsce i Europie Wschodniej, podpisał wczoraj warunkowe porozumienie z Accorem dotyczące sprzedaży działalności serwisowej oraz ustalił zasady długoterminowych umów o zarządzanie, które będą zawarte między stronami i obejmą wszystkie hotele własne i dzierżawione w grupie Orbis.
Wczoraj zgodnie z ostatnimi zapowiedziami odnoszącymi się do podziału linii biznesowych i rozpoczęciu negocjacji na zasadzie wyłączności z Accorem, strony podpisały niewiążące porozumienie dotyczące sprzedaży działalności serwisowej.
“W ciągu ostatniej dekady, Orbis znacząco rozwinął swoją działalność, w krajach Europy Wschodniej, powiększył liczbę hoteli we wszystkich modelach operacyjnych i stał się liderem branży w regionie. Przez ostatnie 20 lat Orbis był wspierany przez Accor, naszego partnera strategicznego i akcjonariusza. Dokonując podziału na dwie linie biznesowe i podpisując długoterminowe umowy o zarządzanie, będziemy mogli skapitalizować wartość części serwisowej poprzez jej sprzedaż Accorowi. Zamierzamy skoncentrować całą swoją uwagę na podstawowej działalności Orbisu, tj. na części nieruchomościowej, która znajduje się w naszym DNA. Po zakończeniu przekształceń, Orbis, jako gracz na rynku nieruchomości, z portfelem aktywów składającym się z 72 hoteli własnych, będzie przygotowany do wejścia w nowy etap wzrostu, dzieląc wspólną strategię z nowym akcjonariuszem.” – powiedział Gilles Clavie, Prezes i Dyrektor Generalny Orbis S.A.
Umowa między Orbisem a Accorem obejmuje warunki sprzedaży działalności serwisowej po jej wyodrębnieniu. Pozwoli to na przejęcie od Orbisu wszystkich jego aktywów lekkich i działalności serwisowej, w tym umów franczyzy i zarządzania oraz wszelkich innych praw związanych z częścią serwisową. W procesie transformacji Orbis i Accor podpiszą również umowy, na podstawie których Accor będzie zarządzał wszystkim hotelami własnymi lub dzierżawionymi przez Orbis.
W ramach prowadzonych analiz Orbis zatrudnił zewnętrznego rzeczoznawcę do wykonania niezależnej wyceny działalności serwisowej, która będzie miała istotne znaczenie w procesie podejmowania decyzji o sprzedaży, a jej wynik (fairness opinion) zostanie opublikowany ok. 24 czerwca br. Uzgodniona cena zakupu działalności serwisowej wynosi ok. 1,2 mld złotych.
Podpisanie umowy sprzedaży planowane jest na październik 2019 r. W międzyczasie Orbis dokona podziału na dwie linie biznesowe: serwisową i nieruchomościową oraz uzyska wszystkie zezwolenia niezbędne podczas transakcji.
„To kolejny krok we współpracy Orbisu i Accoru, której korzenie sięgają połowy lat 70-tych. Obie firmy dynamicznie się rozwijają, dlatego też muszą podążać za oczekiwaniami swoich gości i partnerów biznesowych. Aby temu sprostać, należy maksymalnie wykorzystać swój know-how w wyodrębnionych działalnościach.”– dodaje Gilles Clavie.
Poprzez podjęcie decyzji i strategiczne zmiany, Orbis rozpoczyna nową fazę rozwoju. Pozostanie firmą niezawodną, silną i godną zaufania, z portfelem składającym się obecnie z 72 własnych hoteli i 5 projektów inwestycyjnych w realizacji. Wartość wszystkich nieruchomości hotelowych, która wynosi ok. 1,13 mld euro, została oszacowana na podstawie metody zdyskontowanych przepływów pieniężnych przez niezależnego rzeczoznawcę zatrudnionego przez zarząd.
„Orbis posiada cenny portfel hoteli i jest gotów skoncentrować swoją strategię oraz działalność operacyjną na nieruchomościach w branży hotelarskiej, a także poza nią.” – podsumowuje Gilles Clavie.
Ponadto, Accor poinformował wczoraj o rozpoczęciu procesu sprzedaży swojego całego udziału w kapitale akcyjnym Orbisu.