Uruchomione niedawno przez PKP premierowe stacje ładowania samochodów elektrycznych posiadają dwa gniazda ładujące o mocy 22kW, pozwalające na równoległą obsługę samochodów. Urządzenia zostały wyposażone w system zabezpieczeń, który daje możliwość odłączenia kabla nie tylko kierowcom, ale też osobie postronnej. Miejsca postojowe do ładowania są oznaczone specjalnym piktogramem oraz wyróżnione kolorem zielonym.
Odpowiedzialny za projekt wiceprezes PKP S.A., Mirosław Antonowicz zaznaczył, że inauguracja pierwszych stacji ładowania dla pojazdów napędzanych silnikami elektrycznymi to dopiero początek przedsięwzięcia ważnego dla narodowego przewoźnika, który zamierza aktywnie uczestniczyć w programie elektromobilności premiera Mateusza Morawieckiego.
„Rozpoczynamy projekt wyposażania polskich dworców klasy premium w stacje ładowania pojazdów. Jeżeli będzie się dobrze rozwijał, chcemy połączyć go z tzw. carsharingiem, czyli wynajmem samochodów, być może też biletem kombinowanym, ponieważ jesteśmy przedsiębiorstwem, które chce wpisywać się w intermodalizm, czyli łączenie środków transportu, nie tylko w transporcie towarowym, ale także pasażerskim” – podkreślił Antonowicz podczas oficjalnej uroczystości związanej z uruchomieniem stacji ładowania w Gliwicach.
Członek Zarządu spółki Skarbu Państwa poinformował również, że w tym samym dniu zostały otworzone stacje w Częstochowie, Katowicach oraz Katowicach-Ligocie, zaś kolejne są już w planach.
#Gliwice #Elektromobilność Przed chwilą otwarta została pierwsza stacja do ładowania samochodów elektrycznych przy dworcach kolejowych #PKP! Od dziś w woj. śląskim z ładowarek można skorzystać także na stacjach #Katowice, Katowice #Ligota i #Częstochowa. #ŁączymyPolskę pic.twitter.com/TGodOvm59u
— PKP S.A. (@PKP_SA) November 9, 2018
Na chwilę obecną w naszym kraju funkcjonuje już 18 dworców klasy premium (np. Warszawa Centralna, Opole Główne czy Łódź Fabryczna). Są to ważne węzły komunikacyjne rangi krajowej, obsługujące ruch regionalny, międzywojewódzki, a także międzynarodowy.