Powodzenie akcji w latach ubiegłych potwierdza potrzebę prowadzenia rankingów także w branży gastronomicznej. Sprzyja to rozwojowi przedsiębiorczości na bardzo konkurencyjnym rynku, służy podnoszeniu standardów i zachęca do odwiedzania miejsc o sprawdzonej renomie.
Celem akcji jest zarekomendowanie najlepszych restauracji, przedstawienie gastronomii jako produktu turystycznego miasta czy regionu, wytyczenie gastronomicznych tras w mieście, przekierowanie strumienia konsumentów do miejsc o sprawdzonej renomie – do restauracji nagrodzonych Złotym Widelcem, promowanie i wykreowanie potraw regionalnych, prezentacja kuchni z różnych regionów świata.
Jurorami akcji są eksperci z Fundacji WIP oraz osoby ze strony Partnerów, znamienite osoby ze świata kultury, nauki i mediów oraz wybrani blogerzy kulinarni, którzy w oparciu o regulamin oceniają restauracje. Jurorzy przekazują organizatorowi oraz Kapitule akcji recenzje restauracji zawierające ocenę uwzględniającą: menu i forma prezentacji menu, ocenę serwowanych dań wraz z formą podania i wyglądem posiłku, smak, dodatkowo premiowane jest danie specjalne promowane w menu, lokal i jego klimat, aranżację wnętrz, jakości obsługi oraz czas oczekiwania na obsługę, umiejętność doradzania klientowi w wyborze dań, znajomość języków obcych przez obsługę, wygląd personelu, sposób podawania rachunku.
Członkowie Kapituły oceniają lokale na formularzach oceny, na podstawie, których Kapituła dokonuje ostatecznej oceny i rekomendacji lokali. Lista laureatów zostanie zaprezentowana podczas uroczystej Gali, która odbędzie się w Warszawie 25 kwietnia br.
Informacja na temat Akcji „Polska od Kuchni” wraz z listą zwycięskich restauracji co roku jest umieszczana na stronach internetowych patronów medialnych konkursu, stronie konkursowej oraz w social mediach.