Nazwy „hotel” mogą używać tylko obiekty skategoryzowane, to samo dotyczy gwiazdek, którymi oznacza się standard obiektu. Podmioty, które nie są skategoryzowane, a używają nazwy hotel, wprowadzają klientów w błąd i naruszają prawo. Każdy hotelarz o tym wie i wydawałoby się, że Polski Holding Hotelowy także. Okazuje się, że chyba nie do końca.
Rzeczpospolita na swoich łamach poinformowała o tym, że PHH bezpodstawnie określała niektóre swoje obiekty hotelami, tym samym wprowadzając klientów w błąd. Przypominamy, że Polski Holding Hotelowy to spółka Skarbu Państwa, która na swojej stronie informuje m.in., że jej rolą jest kształtowanie standardów na polskim rynku hotelarskim.
W portfolio PHH obecnie znajduje się kilkadziesiąt obiektów, ale wiele z nich hotelami nie są. Rzeczpospolita podaje, że do czasu interwencji redakcji holding na swojej stronie internetowej oznaczał je jako hotele (wszystkie obiekty figurowały pod zakładką w menu o nazwie „hotele”).
Opisywana sprawa dotyczyła obiektu Golden Tulip Międzyzdroje, który nie jest skategoryzowany. Gwiazdki, które były wcześniej na stronie obiektu już zniknęły, ale jak podaje Rzeczpospolita, w opisach pada określenie „hotel” oraz użyto opinii gości, którzy posługują się również tym słowem, co może kolejnych klientów wprowadzić w błąd.
Sprawę w artykule skomentował radca prawny Piotr Cybula, który jako pierwszy wykrył nieprawidłowości i na swoim profilu niejednokrotnie o tym informował:
„Państwo ustaliło reguły gry, ale samo ich nie przestrzega. Tylko obiekty noclegowe, które przeszły kategoryzację, mogą posługiwać się określeniem „hotel” czy używać gwiazdek do oznaczania jakości świadczonych usług. Niedopuszczalne jest chociażby zamieszczanie na stronie internetowej obiektu recenzji klientów, z których wynika, że obiekt jest hotelem. Podobnie posługiwanie się certyfikatami z oznaczeniem „hotel”. To wprowadzanie klientów w błąd. Nie chodzi o to, by karać przedsiębiorców w trudnych czasach pandemii. Powinni jednak wiedzieć, że takimi praktykami narażają się na odpowiednie sankcji (np. prezes UOKiK w podobnych sprawach wydawał decyzje stwierdzające stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów). Takie praktyki są nieuczciwe także z punktu widzenia konkurencji. Obiekt niebędący hotelem może bowiem odebrać klientów przedsiębiorcy, który spełnił wymagania kategoryzacji.”
Cały artykuł dostępny jest tutaj.