Przystosowanie hotelu do osób niepełnosprawnych

1
29423
Większość hoteli posiada w swojej ofercie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Czy jednak rzeczywiście inwalidzi mogą z nich w pełni korzystać, aby ich pobyt w hotelu był komfortowy? Problemy, jakie napotykają niepełnosprawni podczas szukania noclegu oraz sugestie dotyczące rozwiązania tychże trudności przedstawił nam reprezentant fundacji „Wyjdź z domu” – Stanisław Gurba.

Osoby niepełnosprawne coraz częściej podróżują i nie jest to już wyjątkowa okoliczność. Dzięki wsparciu wielu fundacji mogą zwiedzać świat w komfortowych i przyjaznych warunkach. Współczesne prawo i liczne dofinansowania pozwalają wielu niepełnosprawnym na wyjazdy nawet w warunkach o podwyższonym standardzie. W tym aspekcie ważne jest rozróżnienie podstawowych rodzajów niepełnosprawności:

1. Niepełnosprawność ruchowa (np. poruszanie się na wózku lub o kulach)
2. Niepełnosprawność sensoryczna
3. Niepełnosprawność umysłowa

Co oczywiste, każdy człowiek z niepełnosprawnością ma indywidualne potrzeby, ale każdy przypadek może być inny. Dlatego tak ważne jest, aby personel hotelowy był odpowiednio wyedukowany i wiedział, z jakim stopniem inwalidztwa ma styczność.

W większości obiekty noclegowe przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. W tym przypadku istnieją też bardziej szczegółowe przepisy. Hotel powinien być – a przynajmniej parter – dostępny dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim, np. mieć odpowiedni podjazd. Lada w recepcji powinna być również odpowiednio obniżona, aby niepełnosprawny miał do niej swobodny dostęp. Jak wynika z obserwacji Stanisława Gurby, często zdarza się jednak, że choć lady są dostosowane, to obsługa recepcji i tak korzysta z jej wysokiej części. Obniżona zastawiona jest bowiem folderami reklamowymi, w związku z czym gość czuje się, jakby rozmawiał ze ścianą.

Mile widziany jest także przynajmniej jeden pokój dedykowany osobom niepełnosprawnym, a najlepiej kilka – na wypadek większych grup gości. Pokój takowy powinien posiadać odpowiednie przestrzenie manewrowe zarówno w części sypialnianej jak i w toalecie. Łóżka powinny być pod względem wysokości zbliżone do poziomu siedzenia i posiadać materace o odpowiedniej twardości. Tymczasem w wielu przypadkach są one zbyt miękkie, co jest bardzo kłopotliwe zwłaszcza dla osób, które mają bezwładne nogi, gdyż znacząco utrudnia im ruchy.

Największa niewiedza panuje jednak w kwestii dostosowania łazienek. Częstym zjawiskiem jest powierzchowne przygotowanie tego pomieszczenia przez designerów, którzy myślą, że przestrzeń i krzesło wystarczy, a łazienka ma przede wszystkim pięknie wyglądać. Owszem, zamontowany jest ruchomy prysznic, wysokość ubikacji i umywalek też jest odpowiednia, ale gdy przychodzi do korzystania, pojawia się kłopot. Projektanci zapominają choćby o tak podstawowych rzeczach jak poręcze. Problematyczne bywają również prysznice. Pan Stanisław zwrócił uwagę na fakt, że w jednym z rzeszowskich hoteli, który odwiedzał, w łazience dedykowanej dla osoby niepełnosprawnej prysznic posiadał wysokie progi, a cały sprzęt, krzesło i armatura zamontowane były na jednej ścianie. Skutkowało to tym, iż osoba z niepełnosprawnością ruchową w zasadzie nie miała jak korzystać z urządzenia.

Jeśli chodzi o osoby z drugiej grupy niepełnosprawności, a w szczególności niewidome lub niedowidzące, dużym ułatwieniem są kontrastowe barwy użyte przy urządzaniu wnętrz, np. jasne ściany i ciemne drzwi. Ułatwia to orientację w terenie i pozwala na szybsze znalezienie pokoju lub innych pomieszczeń. Przy drzwiach warto umieścić numery i napisy w języku Braille’a – najlepiej, aby znajdowały się one w okolicach klamek. Ciekawe rozwiązanie, które stosowane jest głównie na Zachodzie, stanowi system informujący o tym, że gość zbliża się do swojego pokoju np. poprzez wibracje lub sygnał dźwiękowy. Utrudnieniem są natomiast coraz częściej stosowane panele dotykowe montowane w windach, które mimo że wyglądają efektownie i nowocześnie, są zupełnie nietrafionym rozwiązaniem.

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną są przeważnie nadwrażliwe na światło i dźwięki. Ich potrzeby są więc zgoła odmienne. Rozwiązaniem, które zapewniłoby im komfortowy i bezstresowy wypoczynek byłoby wyciszenie pokoi. Wówczas gość z upośledzeniem umysłowym mógłby się wyciszyć i zrelaksować bez narażania na bodźce zewnętrzne, np. hałasy z ulicy, głośne dźwięki itp.

Postęp w kwestii dostosowywania obiektów noclegowych do potrzeb osób niepełnosprawnych jest bez wątpienia zauważalny. Świadomość hotelarzy jest coraz większa i co istotne, chcą oni pogłębiać swoją wiedzę w tym temacie. Nowo powstające hotele są planowane tak, aby spełniały chociaż podstawowe wymagania inwalidów.

Fundacja „Wyjdź z domu” przy wyborze hotelu zwraca uwagę przede wszystkim na „sieciówki”. Jest niemal pewne, że obiekt funkcjonujący pod globalną marką posiada wymagany standard i nocleg będzie bezproblemowy. Jednym z pewniaków Fundacji jest marka Ibis, która utrzymuje standard dostosowania swoich obiektów pod osoby niepełnosprawne zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Widoczną różnicę pomiędzy hotelami w Polsce a tymi na Zachodzie stanowi stan budynków. Pan Stanisław zwraca uwagę, iż w naszym kraju przeważają hotele nowe, które od samego początku starają się zapewniać standard w kwestii udogodnień, natomiast hotele zagraniczne są starsze i niestety nie zawsze odpowiednio dostosowane, mimo przeprowadzanych remontów. Na Zachodzie panuje natomiast znacznie większa świadomość na temat potrzeb osób niepełnosprawnych. Nad Wisłą dopiero od niedawna zaczyna się o tym szerzej mówić i działać.

Fundacja „Wyjdź z domu” prowadzi też stronę noclegibezbarier.pl, gdzie gromadzone są dane o takich obiektach, które spełniają standardy wyznaczone przez Fundację. Rekomendowane hotele są uprzednio odwiedzane przez wyznaczone osoby i na podstawie ankiety klasyfikowane. Ankietę wypełnić mogą również właściciele hoteli, aby sprawdzić, czy ich obiekty wpasowują się w wyznaczony standard i na tej podstawie dołączyć do bazy.

1 KOMENTARZ

  1. Mam pytanie czy w hotelu mają prawo żądać od osoby niepełnosprawnej wyższej ceny za pokój z uwagi na „wyższy” standard wyposażenia łazienki- poręcze, fotelik … Czy nie powinno się informować o wyższych cenach tych pokoi w ofercie hotelu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.