10 lipca w hotelu Holiday Inn Warsaw City Center odbyła się konferencja „Raport Touroperatorzy 2018”. Wśród gości zaproszonych do Sali Konferencyjnej Gold znalazły się osoby, które interesuje rozwój branży turystycznej: agenci, prezesi, dyrektorzy, a także dziennikarze oraz przedstawiciele innych sektorów. Podczas konferencji został zaprezentowany nowy Raport Touroperatorów dotyczący turystyki wyjazdowej.
Konferencja rozpoczęła się krótko po godzinie 11 i na samym jej początku nastąpiło wręczenie nagród – Róż Kolumba, za najlepsze katalogi turystyczne. Konkurs co roku organizowany jest przez redakcję „Wiadomości Turystycznych’, która podczas tegorocznej edycji musiała wybrać najlepsze spośród 14 katalogów papierowych i 9 projektów internetowych. Wyniki przedstawiają się następująco:
Najlepszy katalog w kategorii „Duży Organizator”
Zwycięzca: Blue Style/Sun&Fun Holidays – Katalog Lato 2018
Wyróżnienie: LogosTour – Podróże na 7 kontynentów z LogosTour – Smak Świata 2018
Wyróżnienie: Coral Travel Poland – Katalog Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Egipt 2018
Najlepszy katalog w kategorii „Mały Organizator”
Zwycięzca: Biuro Podróży „Tęcza” – Podróże 2018 wczasy i wycieczki
Wyróżnienie: Matimpex Travel – City Break – więcej niż weekend
Wyróżnienie: Tourasia Polska – Azja od specjalistów listopad 2017 – październik 2018
Najlepszy produkt w kategorii mediów internetowych
Nowa Itaka – aplikacja mobilna
Yobboo – strona internetowa
Vogue Travel – profil FB
W kolejnej części konferencji zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinie. Prezentację wygłosił Krzysztof Szczerbacz – magister ekonomii SGH, Team Manager ARC Rynek i Opinia. Dotyczyła ona obecnych trendów turystycznych wśród Polaków.
Z przeprowadzonych badań wynika, że sytuacja finansowa Polaków znacznie się poprawiła. Zadowolenie w tej sprawie wyraziło 38% badanych, natomiast 27% optymistycznie uważa, że sytuacja będzie się poprawiać. Kolejnym zagadnieniem była wygoda i forma spędzania wolnego czasu. Spośród badanych, aż 37% wybiera oferty All Inclusive. Prezentowane wyniki pokazały, co jest ważne dla osób wybierających się na urlop. 24% ankietowanym nie zależy na zwiedzaniu podczas wyjazdu i preferują one bierny wypoczynek. Jeżeli chodzi o organizowanie wyjazdów, 65% Polaków przed wyjazdem przegląda i wybiera spośród wielu ofert różnych biur podróży, a 25% pozostaje stale przy tym samym biurze.
Ciekawie prezentuje się rynek okazji cenowych. Widoczny jest ogromny spadek cen, zwłaszcza w ofertach wycieczek egzotycznych (obniżki nawet o 900 zł). Do Izraela można polecieć już za 1400 zł, a do Emiratów nawet za 2000 zł.
Coraz więcej Polaków decyduje się na samodzielne organizowanie swoich wyjazdów. Z badań wynika, że decyzję o podróży na własną rękę podjęło aż 52% badanych. Z kolei 47% wciąż korzysta z usług biur podróży.
Kierunki wyjazdów samodzielnych to głównie Europa i takie kraje jak Niemcy, Wielka Brytania, Czechy, Francja, Włochy. Z biurem podróży Polacy wybierają się natomiast do Grecji, Hiszpanii, Włoch, Turcji oraz do Chorwacji, której obecność w tej kategorii wzbudziła lekkie zdziwienie ze względu na powszechnie panującą opinię, iż w ten rejon Bałkanów nasi rodacy zazwyczaj wybierają się własnym samochodem.
Popularność zyskują kierunki egzotyczne, a także byłe kraje ZSRR. Polacy coraz częściej wracają do wcześniej już poznanych krajów, aby poznać je jeszcze lepiej i odwiedzić nowe miasta. Ponad 60% badanych twierdzi, że lubi odkrywać nowe miejsca, w których nie ma turystów.
Najmodniejszymi kierunkami wciąż pozostają Grecja, Chorwacja, Egipt, Hiszpania i Włochy. Spośród badanych respondentów 45% wybiera zimą kraje egzotyczne. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się natomiast Dominikana, ZEA, Kenia, Izrael, Meksyk oraz Kuba. Rozwijają się też inne formy wyjazdów, m.in. pielgrzymki, turystyka kulinarna czy wciąż mało znany digital detox.
Zaprezentowane zostały również wyniki badań dotyczących opinii Polaków o bezpieczeństwie w danych krajach.
Kraje bezpieczne: Czechy, Chorwacja, Węgry, Portugalia, Islandia.
Kraje niebezpieczne: Egipt, Izrael, Turcja, Tunezja, Francja.
Prezentacja została podsumowana przez Krzysztofa Szczerbacza krótkim cytatem Ewy Kubaczyk – rzecznika prasowego Polskiej Izby Turystyki: „Rok 2018 będzie wyjątkowo dobry”. Zapytany o swoją opinię, Szczerbacz stwierdził, że ludzie chcą wyjeżdżać, ponieważ ich dochody i możliwości są większe, oferty stają się coraz bardziej atrakcyjne, a ceny wyjazdów spadają.
Konferencja zakończyła się panelem dyskusyjnym, na którym wyrazić można było opinię na temat sytuacji w branży turystycznej. Padło wiele wypowiedzi zgodnych co do atrakcyjności cen dla turystów w tym sezonie. Dyrektor handlowy ETI, Grzegorz Karolewski powiedział, że ma nadzieję na wzrost cen, lecz uważa, że trzeba zacząć przyzwyczajać się do obecnego poziomu. Dodał też, że jako specjaliści od Egiptu szukają nowych możliwości zarobkowych. Z kolei według Andrzeja Tokarczyka, dyrektora działu sieci agencyjnej i franczyzowej w Rainbow Tours, ceny będą rosnąć, a obecny rynek został rozregulowany.