Raporty revenue managera

0
2128

Tomasz Kałuża kontynuuje swoją opowieść o pracy revenue managera. Tym razem zaprasza na spotkanie z kilkoma raportami, które będą przydatne w dobry zarządzaniu polityką cenową. 

Zachęcamy do przeczytania pierwszego felietonu Tomasza Kałuży pt. Podstawowe narzędzia w pracy Revenue Managera

Sama analiza danych w zakresie bieżącego okresu często bywa niewystarczająca. Zakładając ciągły rozwój oraz polepszanie wyników w kolejnych latach, największą wartość zyskują dane o charakterze porównawczym. Przykładowo, informacja o wskaźniku RevPAR (Revenue Per Available Room) na poziomie średnio 187 zł w pierwszym kwartale bieżącego roku to po prostu zwykła liczba. Jeśli jednak postawić ją w kontekście danych historycznych do analogicznego okresu ubiegłego roku to może okazać się, że wspomniane 187 zł to aż 22% gorszy wynik w odniesieniu do lat ubiegłych.

Wcześniej znaliśmy po prostu wartość wskaźnika, teraz dostaliśmy silny sygnał do działania. Należy poszukać przyczyn, wyciągnąć wnioski i zrobić wszystko aby odwrócić niekorzystny trend spadkowy. Mówiąc inaczej chodzi o to, aby traktować każdy wynik jako wartość względną, a nie jak miałkie cyfry bez właściwego punktu odniesienia.

Z pomocą przychodzi Pace Report. Narzędzie rzadko wykorzystywane, a będące nośnikiem wielu kluczowych informacji. Wartość analizy porównawczej już dawno docenił Booking.com, który zupełnie za darmo udostępnia takie narzędzie w swoim Extranecie. Oczywiście wtedy otrzymujemy dostęp jedynie do rezerwacji w tym konkretnym kanale, jednak to świetne miejsce aby w ogóle zapoznać się z tym jak działa taki raport, a następnie stworzyć go samemu na podstawie raportów z naszego PMS.

Wśród wielu hoteli dla których prowadzimy Revenue Management ponad 90% rezerwacji pochodzi z kanałów dystrybucji online. Oznacza to, że analiza danych z samego tylko Channel Managera pozwala wyciągnąć w miarę dokładne wnioski. Na tej podstawie Pace Report budujemy z użyciem jednego z raportów Yield Planet z zakładki Narzędzia >> Rezerwacje Partnerów. Na potrzeby niniejszego artykułu zbudowaliśmy pace report w którym analizujemy rezerwacje:
– dokonane w Grudniu 2019 z datą przyjazdu w miesiącach w 2020
– dokonane w Grudniu 2020 z datą przyjazdu w miesiącach w 2021
Mamy więc 2 analogiczne okresy co w praktyce przekłada się na pozyskanie raportów z poniższymi ustawieniami w Yield Planet:

To jak samemu zbudować taki raport uczymy na naszych szkoleniach z Excela o których można przeczytać na stronie www.revenuedlahoteli.pl. Tymczasem ostatecznie raport przybiera formę poniższego wykresu:

Niebieskie kolumny symbolizują wartość rezerwacji dokonanych w Grudniu 2019 roku z datą przyjazdu w poszczególnych miesiącach w roku 2020. Można tu zaobserwować klasyczną sytuacje w której największy przychód z rezerwacji przypada na najbliższe miesiące następujące po miesiącu dokonania rezerwacji. I tak, największy przychód z rezerwacji dokonanych w Grudniu 2019 roku przypada na Styczeń, Luty i Marzec 2020 r. Zupełnie odmienną sytuację można zaobserwować dla rezerwacji dokonanych w Grudniu 2020 r. z datą przyjazdu w poszczególnych miesiącach w 2021 r.

Rozkład takich rezerwacji jest zdecydowanie odmienny. Jest bardziej równomierny bez jednoznacznego trendu. Daje się nawet zauważyć że największy przychód przypada na Grudzień 2021, czyli z rezerwacji dokonanych z aż rocznym wyprzedzeniem! Zdecydowanie wpływ na taki charakter rezerwacji miała trwająca w Grudniu 2020 roku pandemia. W ogóle pandemia zmienia hotelarstwo i to nie tylko w zakresie charakteru rezerwacji.

Tak czy inaczej należy odpowiedzieć sobie na pytanie czy pod koniec ubiegłego roku w Waszych obiektach mieliście porządek w kanałach sprzedaży, dostępności i ustawieniach channel managera. Jak widać powyżej, zdecydowanie warto!

Na koniec należy wyjaśnić że przerywane linie na wykresie to ADR – szara 2020 rok, a zielona 2021. Ciągła linia natomiast to liczba pokojonocy – pomarańczowa 2020 rok, a niebieska 2021.

O autorze:

Autorem artykułu jest Tomasz Kałuża – od kilku lat związany z pracą na stanowisku analityka i Revenue Managera. Obecnie prowadzi firmę Revenuedlahoteli.pl, która pomaga hotelom niezależnym prowadzić Revenue Management i analitykę na poziomie hoteli sieciowych. Oferuje również szkolenia z zakresu RM i wykorzystania Excela w hotelarstwie.

Dla czytelników Horeca Business Club oferuję 20% zniżki na wszystkie szkolenia z Revenue Managementu i Excela w hotelarstwie. Telefon: 505853150.

Linki do programów szkoleń:

Revenue Management w hotelarstwie:
https://www.revenuedlahoteli.pl/szkolenie-revenue

Excel w hotelarstwie. Skuteczna analiza danych:
https://www.revenuedlahoteli.pl/szkolenie-excel

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.