Szefowie kuchni i kelnerzy muszą ze sobą ściśle współpracować, gdyż biorą czynny udział w procesie tworzenia i serwowania posiłków dla klientów. Jednak bardzo często ze względu na stres, szybkie tempo i ogólny charakter biznesu gastronomicznego mogą pojawić się między nimi nieporozumienia. Przeczytaj w poniższym artykule jak je ograniczyć i jakie narzędzia do tego wykorzystać.
Wprowadź rozdzielnię kelnerską
Rozdzielnia kelnerska w świecie gastronomii to określenie pomieszczenia na zapleczu, które łączy salę konsumencką z kuchnią. Dzięki takiemu rozwiązaniu, kelnerzy przyspieszają swoją pracę, bo mogą oddawać brudne naczynia do zmywalni oraz odbierać zarówno gotowe potrawy z kuchni, jak i czystą zastawę stołową – w tym samym miejscu. Mają też ułatwiony dostęp do różnych urządzeń jak witryny chłodnicze na napoje czy express do kawy. Jednak takie rozbudowane miejsce w lokalu to pomoc nie tylko dla kelnera, ale i kuchni. Rozdzielnia kelnerska usprawnia realizację zamówień i skutecznie ułatwia odbiór gotowych dań przez kelnera prosto z kuchni. Przeszkol swój zespół
Zadbaj o to, aby każdy z Twoich pracowników znał swoje obowiązki i zasady panujące w firmie. Kucharzy zachęcaj do omawiania z obsługą kelnerską wprowadzonych zmian czy każdego nowego dania w ofercie. Z kolei kelnerzy niech sprawdzą obowiązujące menu, aktualne oferty czy produkty dostępne w magazynie, aby zawsze być w stanie zaoferować alternatywy i znać odpowiedzi na szczegółowe pytania klientów. Pracę kelnerów możesz usprawnić dzięki rozwiązaniom technologicznym takim, jak mobilni kelnerzy. Dzięki nim pracownicy będą mogli przyjmować zamówienia na tabletach bezpośrednio przy stolikach gości, a system sprzedażowy ułatwi im pracę poprzez dostęp do szczegółowych informacji na temat poszczególnych dań czy opcji sugerowania adekwatnych do każdej pozycji dodatków. Przyjęte zamówienia zostają przekazane od razu do kuchni, co znacznie przyspieszy i ułatwi komunikację między pracownikami.
Zadbaj o odpowiedni przepływ informacji
W relacji na linii kucharz – kelner, szczególnie w godzinach szczytu, bardzo ważna jest komunikacja. Usprawnisz ją z KDS, czyli narzędziem ułatwiającym komunikację w lokalu. System pozwala odbierać zamówienia bezpośrednio w kuchni, eliminując konieczność ich samodzielnego zanoszenia przez kelnerów. Dzięki temu proces obsługi skraca się, a zamówienia realizowane są o wiele sprawniej. W praktyce wygląda to tak, że po przyjęciu nowych zamówień, wyświetlają się one bezpośrednio na ekranie w kuchni, gdzie kucharze mogą łatwo zmieniać ich statusy, oznaczając kolorem dany etap przygotowania. Dzięki KDS możesz generować także raporty statusów przygotowań. Pozwalają one zarówno na kontrolę przebiegu wybranych etapów przygotowywania zamówień, jak i kontrolę pracy zespołu w określonym czasie dnia. Takie analizy przyczyniają się do znacznej redukcji błędów występujących w procesie realizacji zamówień.
Bądź otwarty na rady i potrzeby swojego zespołu
Staraj się zwracać uwagę na potrzeby Twojego zespołu. Wprowadź różne udogodnienia w postaci narzędzi, które zautomatyzują działanie całego lokalu i zbiorą potrzebny feedback. Nie bój się zmian, rozmawiaj ze swoim zespołem, aby zapobiegać nieporozumieniom w przyszłości. Spójrz na swój biznes od środka i aktywnie słuchaj pomysłów oraz perspektyw swoich pracowników, bo zadowolenie klientów to wynik nie tylko odpowiedniej kuchni czy pięknych wnętrz, ale także spełniających się na swoich stanowiskach pracowników. To oni w dużej mierze tworzą wizerunek lokalu i budują firmę.
Sprawna komunikacja między pracownikami to jeden z istotnych aspektów dobrze prosperującego biznesu. Nowoczesne narzędzia w dużym stopniu przyczyniają się do poprawy zarządzania na wielu poziomach. Jeśli chcesz wprowadzić takie rozwiązania do swojej firmy, odwiedź GoPOS.