Według danych GUS, w ciągu trzech pierwszych kwartałów bieżącego roku na terenie naszego kraju udzielone zostało ogółem ponad 71 mln noclegów, w tym prawie 39 mln w obiektach hotelowych. Skorzystało z nich 26,4 mln osób, wśród których prawie 5,5 mln było turystów z zagranicy – najwięcej z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i USA. Już od dawna rośnie liczba turystów odwiedzających nasz kraj, czego naturalną konsekwencją są wzrosty statystyk dotyczące przewozów pasażerskich realizowanych przez przewoźników lotniczych i rozbudowa rynku hotelarskiego w Polsce.
Katarzyna Tencza, Associate Director w Dziale Hotelowym Walter Herz przyznaje, że największy rozwój segmentu hotelarskiego widoczny jest w Warszawie.
„W stolicy od początku bieżącego roku otwartych zostało kilka znaczących obiektów hotelowych i ukończonych inwestycji aparthotelowych, dzięki czemu na warszawskim rynku przybyło ponad tysiąc pięćset nowych pokojów” – informuje Tencza.
Warszawa z luksusowymi markami
Warszawskie zasoby hotelowe wzrosły m.in. dzięki otwarciu przy Krakowskim Przedmieściu luksusowego hotelu Raffles Europejski ze 106 pokojami, hotelu Krakowska Residence Grupy Arche z przeszło 350 pokojami, hotelu Renaissance Warsaw Airport z 225 pokojami, hotelu Hampton by Hilton Warsaw Mokotów ze 163 pokojami, czy hotelu ibis Styles Warszawa City przy ulicy Grzybowskiej.
Warto wspomnieć o nowych inwestycjach aparthotelowych na mapie stolicy – 165-pokojowym obiekcie Platinum Hotel&Residence w Wilanowie, 150-pokojowym obiekcie Grupy Arche – Hotel Poloneza, a także 311-pokojowym Varsovia Apartamenty Kasprzaka. Na początku przyszłego roku gości powitać ma również hotel Four Points by Sheraton, który zaoferuje 192 pokoje oraz hotel Vienna House ze 164 pokojami.
Najwięcej inwestycji o charakterze hotelowym w stolicy realizowanych jest w Śródmieściu, na Mokotowie i Woli, w rejonach, gdzie znajdują się największe skupiska biurowe. Nowa oferta noclegowa w Warszawie skierowana jest przede wszystkim do klientów biznesowych.
Pięknieje gdańskie Stare Miasto
Trójmiejski rynek hotelowy zasilony został zaś w tym roku przez gdańskie hotele: Hampton by Hilton Gdańsk Old Town ze 154 pokojami i IBB Hotel Długi Targ z 90 pokojami oraz sopocki Focus Premium, w którym znalazło się 70 pokojów i hotel Testa oferujący kilkanaście pokoi, zlokalizowany również w Sopocie.
Najbardziej optymistyczne prognozy, co do rozwoju bazy hotelowej Trójmiasta dotyczą Gdańska. Na szczególną uwagę zasługuje znajdująca się w pobliżu gdańskiej Starówki Wyspa Spichrzów, której teren od kilku lat jest intensywnie rewitalizowany. Na tym obszarze prowadzone są liczne projekty o różnym charakterze, w tym inwestycje: hotel Radisson w kompleksie Deo Plaza z 350 pokojami, hotel Holiday Inn Gdańsk City Centre z 240 pokojami, hotel Grano w kompleksie Grano Residence ze 136 pokojami w systemie condo, czy condo hotel Grand Hotel z 340 pokojami.
Kraków i Poznań z mniejszym wzrostem
Sporym wzrostem branża pochwalić może się również na Śląsku. A szczególnie w Katowicach i Gliwicach, w których wybór miejsc noclegowych do końca 2020 roku zwiększy się o jedną czwartą.
Krakowski rynek urósł w tym roku o niespełna 500 pokojów. Poza niedawno oddanym hotelem B&B przy ulicy Monte Cassino ze 130 pokojami, do bazy hotelowej w stolicy Małopolski dołączył również hotel Puro Hotel Kraków Kazimierz z 228 pokojami. W Krakowie otworzył się także aparthotel sieci Artery Hotel.
Z danych Walter Herz wynika, że również stolica Wielkopolski wzbogaciła się w tym roku o ponad 350 pokojów hotelowych. Nowe otwarcia to m.in. hotel Altus ze 109 pokojami i hotel Focus z 94 pokojami. Swój jedenasty hotel w Polsce ze 166 pokojami otworzyła też w Poznaniu Grupa Radisson. Wkrótce otwarty zostanie także hotel Hampton by Hilton Poznań.
Nowe Centrum Łodzi z dużymi projektami
W opinii ekspertki Walter Herz, duży potencjał wzrostu, jeśli chodzi o rynek hotelarski ma również Łódź, w której trwa realizacja szeroko zakrojonego projektu Nowe Centrum Łodzi. Dzięki dużym, wielofunkcyjnym inwestycjom, które są planowane i prowadzone w ramach tego przedsięwzięcia za kilka lat miasto dysponowało będzie o około 30 proc. większą bazą hotelową niż obecnie.
Wkrótce, jak podaje Walter Herz, poprawi się również jakość bazy noclegowej w polskich kurortach. W miejscowościach turystycznych pojawi się wiele markowych obiektów, jak Hilton Garden Inn w Kołobrzegu, Hilton w Świnoujściu, hotele Radisson Blu w Zakopanem oraz w Szklarskiej Porębie, Best Western Premier Navy w Świnoujściu, MGallery by Sofitel w Juracie, czy Crowne Plaza w Sopocie. W Wiśle ma powstać zaś pięciogwiazdkowy hotel Crystal Mountain Resort z około 500 pokojami, zapleczem restauracyjnym, centrum konferencyjnym, strefą SPA i aquaparkiem z zewnętrznym basenem.
Plany operatorów
W 2019 roku sieć hotelowa Orbis/Accor otworzy w Krakowie pierwszy obiekt pod marką MGallery by Sofitel w Polsce. Kolejna nowa na polskim rynku marka tej sieci – Adagio, pojawi się w Krakowie w 2021 roku. Kraków będzie również miejscem debiutu w Polsce marki z portfela Hiltona – Curio Collection by Hilton.
Nowością w działalności Grupy Louvre Hotels będzie zaś otwarcie w grudniu br. w Krakowie pierwszego w Europie, czterogwiazdkowego hotelu chińskiej marki Metropolo by Golden Tulip. Obiekt położony przy ulicy Orzechowej zaoferuje 220 nowoczesnych pokojów. Ponadto firma wprowadza też do Polski markę Kyriad, która w przeszłości była już obecna na polskim rynku. Pierwszy obiekt pod tym szyldem ma zostać otwarty w 2021 roku w Katowicach.
W warszawskim kompleksie Varso firmy HB Reavis powstającym przy skrzyżowaniu alei Jana Pawła II i ulicy Chmielnej w 2020 roku rozpocznie również działalność pierwszy w kraju czterogwiazdkowy hotel marki NYX sieci Leonardo Hotels, który wzbogaci stołeczną bazę o 331 pokojów.
Walter Herz to wiodący na rynku, polski podmiot prowadzący działalność w sektorze nieruchomości komercyjnych. Firma świadczy kompleksowe, specjalistyczne usługi w zakresie doradztwa inwestycyjnego, zapewnia pełną obsługę firmom oraz instytucjom związanym z rynkiem nieruchomości. Eksperci Walter Herz wspierają klientów w poszukiwaniu i wynajmie powierzchni, komercjalizacji inwestycji, a także procesie zarządzania i administrowania projektami. Firma powołała pierwszą w kraju Akademię Najemcy, która oferuje najemcom powierzchni komercyjnych z całej Polski bezpłatne szkolenia stacjonarne prowadzone w Warszawie i innych miastach. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług agencja wprowadziła Kodeks Dobrych Praktyk. Firma Walter Herz jest zrzeszona w organizacjach i stowarzyszeniach wspierających rozwój sektora BPO/SSC w Polsce.