Sfinks zwiększa przychody, zysk netto i EBITDA w 2022 r.

0
886

Przychody ze sprzedaży gastronomicznej w sieciach należących do Sfinks Polska w 2022 r. wyniosły 167,17 mln zł wobec 103,39 mln zł rok wcześniej.

W ujęciu skonsolidowanym Sfinks wypracował na koniec minionego roku przychody ze sprzedaży o wartości 100,57 mln zł wobec 63,90 mln zł za 2021 r. W 2022 r. grupa Sfinks odnotowała zysk netto w wysokości 21,48 mln zł (20,82 mln zł po skorygowaniu o wpływ MSSF 16) wobec -19,58 mln zł rok wcześniej (-19,47 mln zł po skorygowaniu o wpływ MSSF 16). Na poziom wyniku netto Sfinksa za zeszły rok w największym stopniu wpłynęło uprawomocnienie się układu z wierzycielami, co ustabilizowało finanse i ułatwiło odbudowę biznesu po pandemii.

– Rok 2022 w Sfinksie stał pod znakiem powrotu gości do restauracji i stopniowej odbudowy sprzedaży. Pierwsze miesiące roku były jeszcze ciągle trudne, bo część restrykcji pandemicznych nadal obowiązywała w lokalach, jednak od sezonu letniego obserwowaliśmy coraz więcej wizyt i rosnące obroty restauracji. Ten trend nasilał się zwłaszcza w drugim półroczu. W wypracowywaniu sprzedaży za 2022 rok bardzo dużą rolę odgrywał nasz program lojalnościowy Aperitif, który daje dostęp do wielu ofert specjalnych i zniżek w naszych restauracjach. W czasach rosnącej inflacji jest to duża zachęta i dodatkowy bonus dla gości. Na koniec ubiegłego roku z programu korzystało 510 tysięcy osób i około 19% sprzedaży gastronomicznej za 2022 r. stanowiły zamówienia złożone właśnie z wykorzystaniem Aperitif – mówi Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.  

Ważnym wydarzeniem 2022 r. w Sfinksie było uprawomocnienie się układu z wierzycielami, w ramach którego wydłużono czas spłaty zobowiązań, część długu umorzono, a część podlega zamianie na akcje spółki. Jego łączny pozytywny wpływ na wynik netto Sfinksa to 26 mln zł.

– Warto mieć na uwadze, że ten czynnik ma też długofalowe i wielowymiarowe pozytywne znaczenie dla naszej grupy. Uprawomocnienie i wprowadzenie w życie układu z wierzycielami umożliwiło bowiem ustabilizowanie naszej sytuacji finansowej na lata, a dzięki temu ułatwiło odbudowę sprzedaży i rentowności. Znalazło to już odzwierciedlenie w wypracowanym przez grupę wyniku EBITDA, który za 2022 rok wyniósł 41,81 mln zł, a po oczyszczeniu z księgowego wpływu MSSF 16 było to 23,32 mln zł. Rok wcześniej było to odpowiednio 11,14 mln zł oraz -7,17 mln zł. Innym ważnym elementem układu, zwłaszcza w zakresie płynności, są przyjęte zasady spłat kredytu. W pierwszej kolejności bowiem spłacamy raty kapitałowe, a dopiero od roku 2028 będziemy spłacać odsetki. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza obecnie wobec dynamicznie zmieniających się stóp kredytowych – wyjaśnia prezes Sfinksa.

Na koniec 2022 r. w ramach sieci Sfinks Polska działało 117 restauracji, z czego najwięcej, bo 71 lokali, liczyła sieć SPHINX. Dominującym modelem w strukturze sieci są restauracje franczyzowe, które na koniec minionego roku stanowiły 71% lokali sieci Sfinks Polska. W oparciu właśnie o ten model spółka zamierza rozwijać sieci. Oprócz zarządzania dotychczasowymi konceptami, jak SPHINX, Piwiarnia czy Chłopskie Jadło spółka w 2022 r. rozpoczęła testowanie konceptu The Burgers w wydaniu stacjonarnym. Jednocześnie dodatkowe źródło przychodów stanowiła sprzedaż dań w segmencie delivery (także w oparciu o marki wirtualne dostępne tylko w dostawie) oraz rozwijana oferta dań gotowych.

W ujęciu jednostkowym przychody Sfinksa w 2022 r. wyniosły 98,56 mln zł wobec 60,68 mln zł. Jednostkowy zysk netto wyniósł 17,28 mln zł (16,70 mln zł po skorygowaniu o wpływ MSSF16) wobec -19,57 mln zł w 2021 r. (-19,25 po skorygowaniu o wpływ MSSF 16).

– Miniony rok był niełatwy, ale ważny i pod wieloma względami przełomowy. Jako sieć i spółka nie tylko przetrwaliśmy trudny czas, ale wręcz wyszliśmy z niego mocniejsi. Kolejne miesiące na pewno nie będą łatwe, bo otoczenie się zmienia i przychodzą kolejne wyzwania, ale dziś jesteśmy w zupełnie innej, o wiele lepszej sytuacji niż jeszcze rok temu. Co istotne, notowane w pierwszych miesiącach obecnego roku wyniki sprzedażowe pokazują kontynuację pozytywnych trendów. Rośnie też liczba zgłoszeń od osób, które chcą prowadzić restauracje franczyzowe pod naszymi markami. Wszystko to sprawia, że optymistycznie patrzymy w przyszłość – podsumowuje Sylwester Cacek.

Przychody gastronomiczne to przychody wszystkich lokali działających pod markami należącymi do Grupy Sfinks Polska, z wyłączeniem sieci Piwiarnia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.