Solidność strategii Orbisu napędzana przez rosnące wskaźniki operacyjne

0
1584
W premierowym półroczu 2018 r. spółka Orbis zanotowała znaczący wzrost wskaźników operacyjnych – RevPAR w regionie poprawił się o 5,3%, zaś zysk operacyjny EBITDA wyniósł 205 mln zł, co z kolei oznacza wzrost o +4,0% w ujęciu like-for-like. Ponadto nastąpiło przyspieszenie projektów rozwojowych (12 nowych hoteli w asset light, łącznie prawie 1 500 pokoi, a także 5 obiektów własnych w budowie, ponad 800 pokoi). Przedsiębiorstwo zarządzane przez Gillesa Clavie zostało również docenione przez Aon Hewitt, który wyróżnił Orbis mianem „Najlepszego pracodawcy w Polsce”.

„W pierwszym półroczu 2018 r. nasza działalność osiągnęła dużą dynamikę. Pomimo wysokiej bazy z roku 2017 Orbis może pochwalić się wzrostem wskaźnika RevPar o +5,3%. Na dobre wyniki wpłynął przede wszystkim poziom średniej ceny, który wzrósł o +5,2% w porównaniu z pierwszą połową 2017 r. Wskaźnik frekwencji utrzymuje się na stabilnym poziomie. Pragnę podkreślić, że dzięki odpornym gospodarkom krajów regionu Europy Wschodniej, w dalszym ciągu odnotowujemy silny wzrost poziomu wskaźnika RevPAR na wszystkich naszych kluczowych rynkach: w Polsce (+4,6%), na Węgrzech (+8,4%) oraz w Czechach (+4,8%)” – powiedział Gilles Clavie, Prezes i Dyrektor Operacyjny Orbis SA.



Wyniki finansowe

Solidne wskaźniki operacyjne w pierwszej połowie 2018 roku przełożyły się na dobre wyniki finansowe. Z pewnością jednym z czynników wpływających na osiągane wyniki jest odczuwalny w całym regionie wzrost kosztów pracy, wynikający z rekordowo niskich stóp bezrobocia. W związku z powyższym Orbis wzmacnia swoje działania koncentrując się na maksymalizacji przychodów ze sprzedaży. Zważywszy na fakt, że wraz z szybkim rozwojem technologii cyfrowej zmieniają się zachowania i oczekiwania gości, priorytetem dla Grupy jest zapewnianie klientom coraz lepszych doświadczeń poprzez personalizację świadczonych usług.

Te starania przynoszą efekty w postaci wzrostu przychodów o +4,8% w ujęciu like-for-like (do poziomu 690 mln zł). Wskaźnik EBITDA operacyjna kształtuje się na poziomie 205 mln zł, co oznacza wzrost o 4,0% w ujęciu like-for-like w stosunku do roku ubiegłego. W oparciu o wyniki osiągnięte w pierwszym półroczu 2018 r. i prognozy na kolejne miesiące Spółka szacuje, że wskaźnik EBITDA operacyjna za cały rok 2018 będzie się mieścił w przedziale 465-480 mln zł.




Portfolio

Orbis nadal rozwija sieć hoteli w szybkim tempie. W pierwszej połowie 2018 roku Grupa podpisała 12 nowych umów (w modelu asset light) w 6 krajach regionu. Dzięki nowym umowom franczyzy i zarządzania, od września br. 1500 nowych pokoi dołączy do sieci. Dzięki temu Grupa będzie bardziej zrównoważona pod względem modeli działalności i lepiej zdywersyfikowana geograficznie. Wśród tych umów na szczególną uwagę zasługuje pierwsza umowa dotycząca hotelu pod nową marką Adagio, który zostanie wybudowany w Krakowie. Ponadto w pierwszym półroczu 2018 roku Orbis otworzył 5 nowych hoteli na podstawie wcześniej podpisanych umów franczyzy i zarządzania, powiększając sieć o ponad 600 nowych pokoi w 4 państwach regionu: w Polsce, na Węgrzech, w Słowenii i Macedonii.

Jednocześnie Spółka kontynuuje inwestycję w 5 nowych, własnych hoteli (łącznie ponad 800 pokoi), z których dwa – ibis Styles Warszawa Centrum (179 pokoi) i ibis Vilnius Centre (164 pokoje) – zostaną otwarte w drugiej połowie tego roku. W sumie w przygotowaniu są 44 projekty inwestycyjne, co oznacza przyrost 6 000 pokoi. Plan rozwojowy zapewni Spółce silną pozycję rynkową w nadchodzących latach. W zakresie zarządzania aktywami Grupa sfinalizowała transakcję sprzedaży i zarządzania zwrotnego hoteli Sofitel Budapest Chain Bridge i Novotel Szeged. Zgodnie ze strategią i planem inwestycyjnym na lata 2018-2022, Orbis przeznaczy pozyskane środki finansowe na przynoszące zyski projekty M&A w celu dalszego podnoszenia poziomu wskaźnika EBITDA i wartości Spółki w przyszłości, np. nabycie hotelu Mercure Bucharest Unirii na początku lipca br.

„Patrząc w przyszłość, jestem przekonany, że Orbis będzie podążał ścieżką wzrostu i generował dalsze zyski dla swoich akcjonariuszy. W dłuższej perspektywie dostrzegam szereg czynników napędzających wzrost spółki – z jednej strony intensywny organiczny rozwój dzięki doskonałości operacyjnej i efektywnemu zarządzaniu kosztami, a z drugiej strony dalszą rozbudowę sieci poprzez projekty rozwojowe oraz projekty M&A. Orbis ma odpowiednie środki na realizację swoich ambicji, dzięki czemu wspiera dalsze umacnianie Grupy w jej kluczowych obszarach: Wyniki, Portfolio i Ludzie” – podsumował Gilles Clavie.



O marce

Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Wschodniej oferująca prawie 21 000 pokoi w 127 hotelach, Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, MGallery by Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, adagio, ibis, ibis Styles i ibis budget. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1 gwiazdkowe. Od 1997 roku Orbis SA jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Strategicznym inwestorem Orbisu jest AccorHotels – wiodąca na świecie grupa hotelowa działająca na rynku turystyki i usług lifestylowych, lider innowacyjnych rozwiązań cyfrowych, który oferuje wyjątkowe doświadczenia z pobytu w ponad 4300 hotelach, kurortach i rezydencjach zlokalizowanych w 100 krajach. Mając w portfolio luksusowe marki o międzynarodowej renomie od luksusowych po ekonomiczne, od wysokiej do średniej kategorii, a także marki lifestylowe, AccorHotels od ponad 50 lat dostarcza specjalistyczną wiedzę i know-how w zakresie usług hotelowych.

Poza podstawową działalnością hotelową AccorHotels rozwinął z sukcesem sieć swoich usług stając się światowym liderem w wynajmie luksusowych prywatnych rezydencji z ponad 10000 atrakcyjnych obiektów na całym świecie. Grupa jest również aktywna w segmencie usług concierge, co-working, gastronomicznych, organizacji wydarzeń, rozwiązań w zakresie nowych technologii. Dzięki międzynarodowemu zespołowi ponad 250 000 zaangażowanych pracowników AccorHotels deklaruje realizację ważnej, głęboko zakorzenionej w ich sercach misji – „by każdy gość czuł się mile widziany” (Feel Welcome). Goście mogą uczestniczyć w jednym z najlepszych na świecie hotelowych programów lojalnościowych – Le Club AccorHotels.

Grupa AccorHotels aktywnie działa również wśród społeczności lokalnych i jest zaangażowana w realizację zadań z zakresu zrównoważonego rozwoju i zobowiązań solidarnościowych poprzez wdrażanie spójnego programu PLANET 21 Acting Here, w ramach którego pracownicy, goście i partnerzy wspólnie przyczyniają się do osiągania zrównoważonego wzrostu. Od 2008 roku AccorHotels Solidarity Endowment Fund w sposób naturalny uzupełnia działalności i wartości Grupy, wspomagając walkę przeciwko społecznemu i materialnemu wykluczeniu będącemu udziałem najbardziej pokrzywdzonych członków społeczeństwa.

Akcje Accor SA są notowane na giełdzie Euronext w Paryżu (kod ISIN: FR0000120404) oraz na rynku pozagiełdowym w Stanach Zjednoczonych (kod: ACRFY).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.