#TarczaNieStarcza – branża spotkań nad przepaścią

0
1085

Sytuacja branży turystycznej jest dramatyczna. W wielu segmentach poziom anulacji sięga 90% i na razie nie da się przwewidzieć, co będzie za kilka tygodni czy miesięcy. Szacowane straty polskiej gospodarki z powodu koronawirusa już przekraczają miliard złotych i dotyczą głównie turystyki. To oznacza zwolnienia, upadłości i zapaść całej branży.  Komentarz dr. Krzysztofa Celucha, prorektora Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula,  właściciela Celuch Consulting.

Co z branżą spotkań?

Branża spotkań łączy siły i mówi jednym głosem – w sytuacji, gdy zakazane są spotkania więcej niż 2 osób, jesteśmy bez szans. Agencje eventowe, firmy pośredniczące, Destination Management Company czy szeroko pojęta branża hotelarska tracą krocie, bo odwołano dosłownie wszystkie konferencje, szkolenia i spotkania.

Polska branża spotkań w 2015 roku była odpowiedzialna za 1% PKB, a w szeroko pojętych spotkaniach brało udział ponad 12 mln uczestników, co generowało zatrudnienie dla ponad 171 tyś. pracowników. Przez ostatnie pięć lat te liczby rosły. Teraz ponad 95% obiektów jest nieczynnych, co generuje straty sięgające ponad 700 mln złotych.

Straty polskiej branży hotelarskiej to już ponad pół miliarda złotych, a rządowa „tarcza antykryzysowa” w aktualnym kształcie może jej pomóc w znikomym stopniu.

Naczynia połączone – problem jest globalny.

Według Meeting Professionals International (MPI) globalnej organizacji zrzeszającej podmioty związane z przemysłem spotkań, ponad 90% spotkań jest anulowanych, co generuje miliardy euro strat. Natomiast UFI Światowe Stowarzyszenie Przemysłu Targowego, publikuje pierwszą globalną ocenę ekonomiczną wpływu COVID-19 na targi i wystawy potwierdzając, iż kontrakty zawarte na przynajmniej 23 mld. euro nie odbywają się zgodnie z planem, a branża targów i wydarzeń straciła już 14,4 mld. euro.

Sztab Kryzysowy połączonych branż targowej, spotkań oraz turystycznej ds. walki z negatywnymi skutkami koronawirusa pracuje nieustannie. Z wynikami tych działań oraz bieżącymi komentarzami można zapoznać się na stworzonym wspólnym koncie FB pod nazwą TUgether.

Co może powstrzymać głęboki kryzys?

Przedsiębiorcy są zgodni – potrzebne są głębsze i bardziej konkretne działania ze strony rządzących, inaczej aż 70% firm w Polsce będzie zwalniać pracowników. Chcą m.in., aby kryteria finansowe dotyczące otrzymania pomocy odnosiły się do marca br., ponieważ w styczniu i lutym nie było jeszcze kryzysu w branży. Postulują także, aby rząd wprowadził gradację udzielania pomocy finansowej w zależności od wysokości spadku obrotów firmy i wprowadzenie rozwiązań sektorowych, które uratują firmy przed bankructwem. Przede wszystkim jednak proszą o sprawiedliwe zwolnienia z ZUS wszystkich przedsiębiorców MŚP.

Dr Krzysztof Celuch jest prorektorem Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula i właścicielem Celuch Consulting. Od niedawna pełni też funkcję przewodniczącego regionu EMEA (Europa, Middle East, Africa) w międzynarodowych strukturach Meeting Professionals International. Specjalizuje się w przemyśle spotkań, event marketingu i zarządzaniu wydarzeniami. Badania naukowe, szkolenia i wystąpienia opiera na wiedzy z zakresu ekonomii, psychologii biznesu, socjologii, marketingu
i kulturoznawstwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.