Technologia Winnow w warszawskim Novotelu przynosi zyski

0
1949
Novotel Warszawa Centrum w związku z ograniczeniem marnowania żywności zainwestował przed dwoma laty w nowoczesną technologię Winnow. Teraz widać już wymierne korzyści wdrożenia systemu.

Technologia Winnow pomaga szefom kuchni mierzyć, monitorować i w znacznym stopniu redukować marnotrawstwo żywności. Pomiar odpadów spożywczych i zarządzanie żywnością umożliwiło hotelowi osiągnięcie znakomitych wyników:

• koszt odpadów spożywczych w hotelu spadł o 55%;

• ok. 11 ton żywności nie trafiło na wysypisko śmieci w skali roku i jest to odpowiednik 27 500 zaoszczędzonych posiłków;

• ograniczenie marnotrawstwa żywności pozytywnie wpłynęło na wynik finansowy hotelu – szacowane roczne oszczędności wynoszą 18 000 EUR.

W 2012 roku AccorHotels, inwestor startegiczny Orbisu, rozpoczął realizację programu zrównoważonego rozwoju Planet 21 – inicjatywę podnoszącą standardy w zakresie podejścia do zrównoważonego rozwoju w branży hotelarskiej. W ramach programu Planeta 21, Grupa wyznaczyła ambitne cele do zrealizowania do roku 2020, w tym zobowiązanie do ograniczenia marnotrawstwa żywności o 30%. Aby osiągnąć zamierzone cele, powierzono Winnow oszacowanie kosztu odpadów żywnościowych oraz pomoc zespołowi w Warszawie we wprowadzeniu zmian zmierzających do redukcji odpadów.

Polska plasuje się na piątym miejscu wśród państw w Europie pod względem ilości marnowanej żywności per capita. Rodzi to szereg negatywnych skutków, w tym znaczne straty ekonomiczne i środowiskowe (źródło: https://financialobserver.eu/poland/poland-wastes-food-worth-eur14bn). Dobrą wiadomością jest fakt, że polska branża hotelarska poszukuje obecnie sposobów zminimalizowania tego problemu. Dzięki technologii Winnow, Novotel Warszawa Centrum jest w stanie ograniczyć marnotrawstwo żywności na podstawie automatycznego pomiaru odpadów i otrzymywania danych pomagających szefom kuchni ograniczenie nadprodukcji.

System składa się z zestawu cyfrowych wag oraz tabletu podłączonego do aplikacji w chmurze, dzięki czemu szefowie kuchni szybko i z łatwością dokonują pomiaru odpadów spożywczych. Zespoły otrzymują następnie codzienne raporty wskazujące, w których obszarach dochodzi do marnotrawstwa. Dzięki tym informacjom ich działania są bardziej wydajne i zrównoważone.

„Od dwóch lat stosujemy system Winnow, który precyzyjnie wylicza, jakich odpadów nasza kuchnia wytwarza najwięcej. Dzięki wdrożeniu rygorystycznego planu działania, szkoleniom i zaangażowaniu naszych zespołów udało się nam zredukować odpady o 55%. Ograniczenie marnotrawstwa żywności jest kluczem do bardziej zrównoważonej działalności” – tłumaczy Jakub Malec, szef kuchni hotelu Novotel Warszawa Centrum.

„Naszym zdaniem żywność jest zbyt cenna, by ją marnować, a technologia może zmienić sposób, w jaki z niej korzystamy z produktów spożywczych. Winnow udowodnił, że można z zyskiem dla firmy ograniczyć odpady żywnościowe, a oszczędności naszych klientów na kosztach żywności wahają się zazwyczaj od 3 do 8%. Redukcja odpadów spożywczych to obszar z dużym potencjałem w branży hotelarskiej. Wierzymy, że system Winnow może znaleźć zastosowanie praktycznie w każdej profesjonalnej kuchni w całej Europie Wschodniej” – dodaje Marc Zornes, współzałożyciel Winnow.




O Grupie Hotelowej Orbis

Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Wschodniej oferująca ponad 20 500 pokoi w 127 hotelach, Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, MGallery by Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, adagio, ibis, ibis Styles i ibis budget. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1 gwiazdkowe. Od 1997 roku Orbis SA jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie a inwestorem strategicznym Orbisu jest AccorHotels.




O systemie Winnow

Winnow powstał dzięki prostemu przekonaniu, że jedzenie jest zbyt wartościowe, by je marnować. Pomiar odpadów spożywczych jest wyzwaniem we wszystkich komercyjnych kuchniach, gdzie nawet do 20% kupowanych produktów spożywczych trafia na wysypisko śmieci (zazwyczaj 5-15%). Misją twórców jest podłączenie kuchni komercyjnych do systemu, stworzenie ruchu szefów kuchni i inspirowanie innych oraz przekonanie ich, że jedzenie jest zbyt cenne, by je marnować.

Winnow zapewnia połączenie kuchni komercyjnych z aplikacją w chmurze umożliwiając dokładne rejestrowanie i analizę odpadów. W ramach współpracy z tysiącami szefów kuchni na całym świecie koszty żywności konsekwentnie obniżane są o 3-8%, co jednocześnie wpływa na porawę ochrony środowiska naturalnego.

Prosty i intuicyjny w obsłudze system Winnow Waste Monitor składa się z wagi cyfrowej i podłączonego do niej tabletu. Pracownicy kuchni wyrzucają jedzenie w standardowy sposób, korzystając z pojemników na śmieci. Waga odpadów jest automatycznie zapisywana, a następnie korzystając z tabletu użytkownik wybiera powód i określa rodzaj wyrzucanej żywności (produkt spożywczy / gotowe danie). Codzienne raportowanie w systemie Winnow umożliwia szefom kuchni pełną kontrolę nad kuchnią oraz wskazuje, które produkty spożywcze są marnowane.

Dzięki temu szefowie kuchni otrzymują informacje niezbędne do udoskonalenia procesu produkcyjnego i zmniejszenia marnotrawstwa żywności o połowę, oszczędzając środki i jednocześnie zmniejszając negatywny wpływ na środowisko. Dane pomagają szefom kuchni podejmować lepsze decyzje, angażować pracowników i wyznaczać jasne cele.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.