23 kwietnia ministerstwo finansów wydało objaśnienia dotyczące rozliczania VATu od usług konferencyjnych w hotelach. Jak organizator powinien rozliczać się z każdą ze stron – hotelem i uczestnikiem wydarzenia?
Organizacja konferencji to złożona usługa, w skład której wchodzi np. nocleg, gastronomia, wynajem przestrzeni konferencyjnych, technika audio-video i wiele innych elementów, które wpływają na to co finalnie otrzymują uczestnicy.
1 stycznia wprowadzono w życie pakiet nazywany SLIM VAT, który mówi m.in. o możliwości odliczenia VATu zawartego na fakturze od usług noclegowych, które nabył podatnik. MF wyjaśnia, że takie odliczenie może być przeprowadzone tylko w celu ich odprzedaży, a więc w praktyce organizator konferencji musiałby refakturować taką usługę na uczestników wydarzenia.
Taki system nie jest korzystny dla organizatorów wydarzeń i konferencji. W praktyce powinno to skutkować tym, że organizator otrzyma od hotelu dwie faktury, za usługę konferencyjną i za noclegi dla uczestników. Jeśli organizator chciałby odliczyć VAT z faktur za noclegi dla uczestników, musiałby je refakturować.
Interpretacje prawa podatkowego w tym temacie są rozbieżne. Dotychczas twierdzono, że dopuszcza się rozliczenie pomiędzy organizatorem wydarzenia a hotelem na zasadach ogólnych, gdzie usługi konferencyjne traktowano jako złożone.
Polska Izba Turystyki wystosowała 19 kwietnia br. pismo do rzecznika MŚP, aby ten podjął odpowiednie kroki, które doprowadzą do zmiany prawa lub innej interpretacji. Chodzi o to by przepisy umożliwiały odliczenie pełnego podatku VAT od usług hotelu, gdy mówimy o organizacji wydarzenia, a nie indywidualnego pobytu wypoczynkowego. PIT uważa, że w powinno się umożliwić takie odliczenie bez względu na to, czy odprzedawane usługi noclegowe hotelu (lub usługi kompleksowe) są obłożone dodatkową marżą organizatora czy nie oraz czy jest ona jednostkowa czy złożona.
Paweł Niewiadomski, prezes PIT
„Pozwoli to na jeszcze mocniejsze uproszczenie rozliczeń podatkowych podatników, w szczególności tych, którzy operują w pełnym wyzwań i przeciwności losu sektorze usług turystyki.”