„Wyjątkowa restauracja to połączenie wielu elementów w jedną całość. Chcąc zostać docenionym przez gości, trzeba pamiętać nawet o najdrobniejszych szczegółach. To bardzo trudne zadanie, ale warte pracy włożonej w jego realizację” – powiedziała Patrycja Dawgiert, Kierownik Marketingu w Zamku Topacz.
Unikalna zastawa
Dania serwowane obecnie w restauracjach to często małe dzieła sztuki. Szefowie Kuchni dbają o każdy element potrawy, aby zachwyciła gościa jeszcze przed pierwszym kęsem. Jednym z ważnych czynników, który ma ogromny wpływ na ten efekt, jest zastawa stołowa. Wyjątkowa porcelana może nawet najprostsze danie zamienić w kulinarną perełkę. Bez wątpienia może stanowić jeden z wyróżników restauracji.
„W naszej restauracji od niedawna dania serwowane są na unikalnej, ręcznie wyrabianej porcelanie, przygotowanej przez Dominikę Kulczyńską i Katarzynę Mazurek. Naczynia zostały wykonane różnymi metodami, wykorzystane zostało m.in toczenie na kole garncarskim, lepienie z ręki czy odlewanie. Zastawa to doskonałe uzupełnienie przygotowywanych potraw i eleganckich wnętrz Zamku. Naturalne i niespotykane w porcelanie kształty, podobne do jaskółczego gniazda, przykuwają uwagę gości” – mówi Szef Kuchni Restauracji w Zamku Topacz i restauracji Brasserie, Rafał Borys.
Dopasowany wystrój
Wystrój wnętrza to dla wielu gości jeden z najważniejszych elementów lokalu. Mający tego świadomość właściciele restauracji przywiązują ogromną uwagę do każdego detalu. Wielu z nich decyduje się na dopasowanie wystroju do rodzaju kuchni, np. w restauracjach japońskich często pojawiają się lampiony oraz motywy smoka, a w wegańskich czy wegetariańskich pełno jest zieleni i mebli z recyklingu.
Poprzez wnętrze można także odzwierciedlić obowiązujące w restauracji standardy, np. Restauracja w Zamku Topacz, wierna idei fine dining, postawiła na elegancki wystrój, łącząc tradycję z nowoczesnością. Najważniejsze, aby styl, w którym urządzono lokal był zgodny z jego charakterem. Jeżeli bowiem gościa skusi bogaty wystrój miejsca, a w karcie nie znajdzie on nic poza daniami typu fast food, z pewnością wyjdzie ogromnie rozczarowany i więcej nie wróci.
Twarz restauracji
Za sukcesem każdej restauracji stoi nikt inny jak Szef lub Szefowa Kuchni. Nawet najbardziej oryginalna zastawa czy najpiękniejsze wnętrze nie pomogą, jeżeli dania serwowane w lokalu nie będą gościom smakować. Wiedza i doświadczenie kucharzy są więc najcenniejszym zasobem restauracji. Warto o tym pamiętać planując jej promocję. Budowa wizerunku przy pomocy Szefa Kuchni może okazać się strzałem w dziesiątkę. Niejednokrotnie staje się on magnesem, który przyciąga gości.
„Nasi Szefowie Kuchni, zarówno z Restauracji w Zamku Topacz jak i Restauracji Spichlerz, nie są anonimowi. Wiemy, że goście ufają ich doświadczeniu i wracają do nas w głównej mierze dzięki nim. Dlatego też zajmują ważne miejsce w naszej komunikacji: ich sylwetki można znaleźć na naszej stronie www, a wypowiedzi w komunikatach kierowanych do mediów. Za chwilę ruszamy także z blogiem, który będzie współtworzony właśnie przez naszych Szefów Kuchni” – powiedziała Patrycja Dawgiert, Kierownik Marketingu w Zamku Topacz.
Na zdjęciu: Szef Kuchni Restauracji w Zamku Topacz i restauracji Brasserie, Rafał Borys
Profesjonalna obsługa
Jednym z najistotniejszych elementów w lokalu gastronomicznym jest obsługa. Warto, aby kelnerki lub kelnerzy byli ubrani według określonego dress code’u. W restauracjach średniej lub wyższej klasy powinna być to koszula w jednym kolorze, czarne lub granatowe spodnie albo spódnica i eleganckie obuwie. Niektóre miejsca decydują się na oryginalne stroje, które nawiązują do tradycji miasta lub wystroju wnętrza, np. stroje ludowe.
Oprócz ubioru bardzo ważny jest oczywiście uśmiech na twarzy, kultura osobista oraz znakomita znajomość dań z karty. Obecnie goście oczekują bowiem bardziej partnerskiego podejścia obsługi. Kelnera chcą widzieć w roli eksperta i doradcy, któremu mogą zaufać. Wymaga się więc od niego pełnego profesjonalizmu, niezależnie od sytuacji. Cierpliwości, wyrozumiałości i podzielności uwagi.
Nie tylko smak
Doświadczanie poprzez wszystkie zmysły to obecnie silny światowy trend, który dominuje w architekturze, modzie, a także coraz częściej w gastronomii. Połączenie oddziaływania na zmysł smaku i węchu z jednoczesnym pobudzaniem zmysłu wzroku czy dotyku, zwykłą czynność jaką jest jedzenie, może zamienić w niezapomnianie doświadczenie. Restauracje, w których klientom zawiązuje się oczy, aby nie widzieli podawanej potrawy rozbudzają wyobraźnię. Lokale oferujące dodatkowe atrakcje, takie jak na przykład świetna muzyka na żywo, stają się koniecznym punktem na liście miejsc do odwiedzenia w danym mieście. Z kolei zapach potraw przygotowywanych w otwartych kuchniach pobudza zmysły, przez co goście chętniej decydują się na nowe doznania smakowe.
„Praca w otwartej kuchni to wyzwanie, ale takie, które daje mnóstwo satysfakcji. Goście mogą obserwować nas, ale i my możemy zerkać na gości. Każda strona doświadcza zatem czegoś nowego” – przyznaje Rafał Borys, Szef Kuchni w Restauracji w Zamku Topacz i restauracji Brasserie.
O Zamku Topacz
Zamek Topacz to jeden z niewielu historycznych obiektów zamkowych na Dolnym Śląsku, który został zaadaptowany na czterogwiazdkowy hotel z pełnym zapleczem konferencyjno-eventowym. Hotel posiada 64 eleganckie pokoje, 5 sal konferencyjnych i bankietowych oraz dwie restauracje. Otacza go 50- hektarowy teren, oferujący mnóstwo atrakcji rekreacyjnych i sportowych, na którym znajduje się także Muzeum Motoryzacji.
W marcu 2016 roku uruchomiony został najważniejszy element kompleksu hotelowego – Zamku Topacz, w znajduje się wykwintna restauracja, prowadzona przez doświadczonych szefów kuchni. Obiekt posiada nowocześnie urządzone pokoje spełniające najwyższe kryteria oraz salę konferencyjną z kominkiem i indywidualnym tarasem. W podziemiach zamku znajduje się także butikowe SPA i strefa Wellness, a także zewnętrze jacuzzi z kominkiem.
Zamek położony jest jedynie 20 minut od centrum Wrocławia i międzynarodowego lotniska Copernicus, 2 km od autostrady A4 i obwodnicy miasta w miejscowości Ślęza.