Z danych Profitroom wynika, że Polacy coraz chętniej spędzają wakacje w kraju – od początku 2025 roku liczba rezerwacji wzrosła o 27,4% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. O 25,4% zwiększyła się także liczba noclegów (tzw. pokojonocy). Jednocześnie średnia cena za pobyt kształtuje się na podobnym poziomie co rok wcześniej (882 zł brutto za noc, wzrost o 1,6%). Z większym zainteresowaniem turystów wiążą się również zmiany w obszarze formy rezerwacji – udział rezerwacji bezpośrednich (direct booking) jest wyższy o 2%.
Wybrane trendy dotyczące rezerwacji
-
Poprawa wyników w popularnych regionach: W sezonie lato 2025 zdecydowanym liderem jest Pomorze Zachodnie (28% wszystkich rezerwacji, wzrost o 33% r/r) i Pomorze Środkowe (+16% r/r). Dużym zainteresowaniem cieszą się też Sudety.
-
Większy udział polskich turystów: Wzrost rezerwacji krajowych w całkowitym wolumenie sięga 9%. Turyści wybierają m.in. Kołobrzeg, Kraków, Gdańsk, Szklarską Porębę, Świnoujście, Międzyzdroje i Zakopane.
-
Przewidywany termin kulminacji: Jak wskazują eksperci, znaczna część rezerwacji pojawia się tradycyjnie po długim weekendzie majowym.
Wczesne planowanie i spadek anulacji
Według Profitroom, obserwowany jest mniejszy odsetek rezerwacji last minute. Z danych zebranych do 10 marca wynika, że Polacy wykazują większą skłonność do wcześniejszego planowania wakacji. Liczba rezerwacji do połowy marca wzrosła o 25%, a współczynnik anulacji spadł o 47%. Statystyki wskazują, że główną grupę rezerwujących z wyprzedzeniem stanowią pary, rodziny z dziećmi oraz podróżujący solo.
Znaczenie rezerwacji bezpośrednich (direct booking)
Wciąż wiele osób korzysta z pośredników, chociaż rezerwacje dokonywane bezpośrednio u hotelarzy mogą dawać oszczędności i większą elastyczność. Różnica w cenach między stroną hotelu a platformami rezerwacyjnymi może sięgać kilkunastu procent. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi goście mają też możliwość spersonalizowania oferty, np. w zakresie rodzaju pokoju czy dodatkowych usług.
Direct booking to przede wszystkim niższa cena noclegu oraz szansa na uzyskanie dużego rabatu. Wystarczy porównać ceny z popularnych portali rezerwacyjnych z tymi, które widnieją na oficjalnych stronach hoteli. Różnice mogą wynieść nawet 15-20%. Bezpośrednia rezerwacja pozwala również na spersonalizowanie oferty i dodatkowe benefity, a także szeroko pojęte dopasowanie do potrzeb podróżujących – mówi Arkadiusz Czerwiński, Rzecznik Prasowy Profitroom.
Przewidywania branży na lato
Przedstawiciele hoteli obserwują, że ostateczny kształt rezerwacji będzie widoczny w pełni po długim weekendzie majowym. Wpływ na decyzje gości może mieć też kwestia bezpieczeństwa, unikanie dalekich wyjazdów w rejony potencjalnie narażone na upały czy nieoczekiwane zdarzenia pogodowe. Dotychczasowe statystyki wskazują na utrzymujący się trend wybierania pobytu nad polskim morzem bądź w górach, a hotele, w wielu przypadkach stosunkowo nowe, zachęcają szerokim pakietem atrakcji i udogodnień.