Wakacje 2025: więcej bezpośrednich rezerwacji w polskich hotelach

0
448

Z danych Profitroom wynika, że Polacy coraz chętniej spędzają wakacje w kraju – od początku 2025 roku liczba rezerwacji wzrosła o 27,4% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. O 25,4% zwiększyła się także liczba noclegów (tzw. pokojonocy). Jednocześnie średnia cena za pobyt kształtuje się na podobnym poziomie co rok wcześniej (882 zł brutto za noc, wzrost o 1,6%). Z większym zainteresowaniem turystów wiążą się również zmiany w obszarze formy rezerwacji – udział rezerwacji bezpośrednich (direct booking) jest wyższy o 2%.

Wybrane trendy dotyczące rezerwacji

  • Poprawa wyników w popularnych regionach: W sezonie lato 2025 zdecydowanym liderem jest Pomorze Zachodnie (28% wszystkich rezerwacji, wzrost o 33% r/r) i Pomorze Środkowe (+16% r/r). Dużym zainteresowaniem cieszą się też Sudety.

  • Większy udział polskich turystów: Wzrost rezerwacji krajowych w całkowitym wolumenie sięga 9%. Turyści wybierają m.in. Kołobrzeg, Kraków, Gdańsk, Szklarską Porębę, Świnoujście, Międzyzdroje i Zakopane.

  • Przewidywany termin kulminacji: Jak wskazują eksperci, znaczna część rezerwacji pojawia się tradycyjnie po długim weekendzie majowym.

Wczesne planowanie i spadek anulacji
Według Profitroom, obserwowany jest mniejszy odsetek rezerwacji last minute. Z danych zebranych do 10 marca wynika, że Polacy wykazują większą skłonność do wcześniejszego planowania wakacji. Liczba rezerwacji do połowy marca wzrosła o 25%, a współczynnik anulacji spadł o 47%. Statystyki wskazują, że główną grupę rezerwujących z wyprzedzeniem stanowią pary, rodziny z dziećmi oraz podróżujący solo.

Znaczenie rezerwacji bezpośrednich (direct booking)
Wciąż wiele osób korzysta z pośredników, chociaż rezerwacje dokonywane bezpośrednio u hotelarzy mogą dawać oszczędności i większą elastyczność. Różnica w cenach między stroną hotelu a platformami rezerwacyjnymi może sięgać kilkunastu procent. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi goście mają też możliwość spersonalizowania oferty, np. w zakresie rodzaju pokoju czy dodatkowych usług.

Direct booking to przede wszystkim niższa cena noclegu oraz szansa na uzyskanie dużego rabatu. Wystarczy porównać ceny z popularnych portali rezerwacyjnych z tymi, które widnieją na oficjalnych stronach hoteli. Różnice mogą wynieść nawet 15-20%. Bezpośrednia rezerwacja pozwala również na spersonalizowanie oferty i dodatkowe benefity, a także szeroko pojęte dopasowanie do potrzeb podróżujących – mówi Arkadiusz Czerwiński, Rzecznik Prasowy Profitroom.

Przewidywania branży na lato
Przedstawiciele hoteli obserwują, że ostateczny kształt rezerwacji będzie widoczny w pełni po długim weekendzie majowym. Wpływ na decyzje gości może mieć też kwestia bezpieczeństwa, unikanie dalekich wyjazdów w rejony potencjalnie narażone na upały czy nieoczekiwane zdarzenia pogodowe. Dotychczasowe statystyki wskazują na utrzymujący się trend wybierania pobytu nad polskim morzem bądź w górach, a hotele, w wielu przypadkach stosunkowo nowe, zachęcają szerokim pakietem atrakcji i udogodnień.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.