Warszawska gastronomia pod lupą – najnowsze dane o stanie i kierunkach rozwoju rynku

0
469

Warszawa to nie tylko stolica administracyjna i biznesowa, ale również dynamicznie rozwijający się ośrodek kulinarnej różnorodności. Najnowszy raport opracowany przez Szkołę Główną Turystyki i Hotelarstwa Vistula na zlecenie Stołecznego Biura Turystyki zawiera najświeższe dane i wnioski dotyczące gastronomii w kontekście turystyki kulinarnej.

8270 obiektów gastronomicznych – pełny obraz rynku

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w Warszawie w 2023 roku zarejestrowanych było 8270 obiektów gastronomicznych, w tym 2667 lokali zatrudniających więcej niż 9 osób. Najwięcej lokali działa w dzielnicach: Śródmieście, Wola, Mokotów i Ursynów.

Dominacja sektora prywatnego i małych przedsiębiorstw

Zdecydowana większość lokali (ponad 98%) prowadzona jest przez podmioty prywatne. Aż 95% obiektów gastronomicznych zatrudnia do 9 pracowników, co potwierdza dominację mikro i małych przedsiębiorstw na stołecznym rynku.

Warszawa w zestawieniach Michelin i TripAdvisor

Stolica Polski może pochwalić się dwiema restauracjami z gwiazdką Michelin: Nuta oraz Rozbrat 20. Choć to znaczące wyróżnienia, Warszawa wciąż wypada skromnie na tle innych europejskich miast. W zestawieniu TripAdvisor jedynie jedna restauracja – Future & Wine – otrzymała tytuł „Best of the Best”. Dla porównania, Praga ma ponad 3 razy więcej odznaczeń „Travelers’ Choice” mimo podobnej liczby lokali.

Różnorodność, ale z potencjałem do rozwoju

Warszawska scena kulinarna oferuje dania wegetariańskie i wegańskie na poziomie porównywalnym z Krakowem, ale wyraźnie ustępuje takim miastom jak Berlin czy Wiedeń. W kategorii kuchni lokalnej stolica także znajduje się za Pragą i Wiedniem.

Turystyka kulinarna jako motor napędowy

Raport potwierdza rosnącą rolę turystyki kulinarnej – 53% turystów deklaruje, że to właśnie smakowanie lokalnej kuchni jest dla nich kluczowym elementem podróży. Warszawa oferuje food toury, warsztaty kulinarne i wydarzenia jak targi śniadaniowe, ale liczba zorganizowanych wycieczek kulinarnych (38) wciąż jest niewielka w porównaniu do Pragi (ponad 270).

Rekomendacje: więcej wydarzeń, więcej cyfryzacji

Wśród zaleceń znalazły się m.in.: stworzenie warszawskiego kalendarza wydarzeń gastronomicznych, promocja konkursów kulinarnych oraz zwiększenie dostępności rezerwacji online (obecnie tylko 15% wyróżnionych restauracji umożliwia rezerwację przez stronę Michelin).

Zachęcamy do lektury pełnego raportu, który zawiera szczegółowe dane, analizy i rekomendacje dla przedsiębiorców, organizacji branżowych i instytucji miejskich. Cały dokument znajdziesz poniżej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.