Winda – czyli „must be” w hotelarstwie

0
2615
Kiedyś były luksusem dostępnym dla najbardziej zamożnych ludzi, dzisiaj goście hotelowi nie wyobrażają sobie bez nich życia. Na hotele bez dźwigów windowych na portalach rezerwacyjnych spadają gromy, a ich właściciele muszą się grubo tłumaczyć gościom, dlaczego nie zainstalowali urządzenia, które jest dziś standardem na całym świecie.

Ojcem dźwigów osobowych jest nowojorczyk Elisha Otis, a pierwszą windę zainstalowano w 1857 roku. Dwadzieścia trzy lata później Werner von Siemens wyposażył ją w silnik elektryczny. Najstarsza w Europie drewniana winda osobowa została założona w Domu Towarowym w Słupsku w 1910 i co ciekawe działa do dziś. Jeszcze do niedawna windy instalowano w budynkach pięciokondygnacyjnych i wyższych, jednak rozwój technologii oraz poprawa komfortu i standardów życia wymuszają na firmach developerskich projektowanie i instalowanie ich niekiedy już w budynkach dwukondygnacyjnych.

Winda w branży hotelarskiej to wręcz konieczność. Bez niej możemy być pewni, że goście skrytykują nasz hotel za brak wymóg, ignorancję potrzeb gości i zdyskredytują go przy kolejnej wizycie w naszym mieście. Na schodach, ciężkie walizki sprawiają problem przy wnoszeniu ich już na pierwsze piętro, nawet gościom sprawnym fizycznie. Hotele często odwiedzają także osoby starsze, a dla nich nawet kilka stopni do pokonania z ciężką walizką to jak skok przez płotki, dlatego winda nie jest już połączeniem pięciogwiazdkowego komfortu z najwyższą jakością techniczną tylko wymogiem naszych czasów.

„Windy są przez gości hotelowych wskazywane, jak właśnie ten element wyposażenia, który bardzo silnie oddziałuje na poczucie komfortu, a także na dokonywanie wyboru hotelu. Pamiętać trzeba, że to właśnie komfort często decyduje o tym, czy gość wraca do hotelu, z którego usług już korzystał, czy też decyduje się na nocleg w innym, bardziej komfortowym hotelu. Konkurencja jest bezlitosna. Kto nie śledzi trendów w branży i nie podąża za nimi, ma coraz trudniejsze warunki, by przetrwać” – mówi Piotr Owczarski, E.D. ekspert hotelarski, dyrektor jednego z warszawskich hoteli – „Winda powinna być cicha i komfortowa z eleganckim wykończeniem, nowoczesnym panelem sterującym i dużym lustrem. Ważne jest także jej zewnętrze wykończenie. Całość musi ze sobą współgrać, bo design we współczesnym hotelu to rzecz tak samo ważna, jak wysoka kultura osobista i odpowiednie maniery pracowników recepcji”

Winda to, obok lobby i recepcji, jedno z pierwszych miejsc, jakie gość widzi po przyjeździe do hotelu. Musi być sprawna i działać bez zarzutu, drzwi powinny otwierać się cicho i szybko, a przemieszczanie się pomiędzy piętrami powinno odbywać się komfortowo bez zbędnych dźwięków czy szarpnięć. Trzeba także pamiętać o utrzymywaniu dźwigu w czystości. Po wejściu do niej gość powinien czuć przyjemny zapach. Lustra i uchwyty powinny być wypolerowane, a tablica przycisków zawsze czysta i bez odcisków palców.

„Projektując budynki hotelowe trzeba wziąć pod uwagę odpowiednią liczbę wind w stosunku do ilości pięter i pokojów. Czas oczekiwania na windę i okres od otrzymania kluczy do dotarcia do pokoju powinien być jak najkrótszy” – mówi Piotr Owczarski, E.D. ekspert hotelarski, dyrektor jednego z warszawskich hoteli – „Współczesne windy są połączone z serwisem za pośrednictwem sieci internetowej lub komórkowej bezprzewodowo, a ich naprawa odbywa się często zdalnie przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania”.

Z windy dla gości nie powinny korzystać pokojowe i pracownicy techniczni hotelu, bo w dobrym hotelu obsługa powinna być dla gościa niezauważalna.

Zakup i zainstalowanie windy to dla właściciela hotelu spory wydatek. Ceny urządzeń zaczynają się od 90 tysięcy złotych w górę. Tyle kosztują podstawowe modele. Za każde dodatkowe wyposażenie lub wyższą klasę trzeba dopłacać. Przy okazji warto pamiętać o odpowiednim oznakowaniu ciągów komunikacyjnych, co nie tylko poprawia komunikację po obiekcie, ale przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.