Wsparcie psychologiczne hotelarzy – wymysł współczesności czy konieczność naszych czasów?

0
789
Fot.: Materiały Kamil Czajkowski

W przysłowiach takich jak „lekarz sam siebie nie wyleczy” czy „szewc bez butów chodzi”, kryje się głęboka prawda dotycząca również branży hotelarskiej. Zarządzający hotelami, pomimo zapewniania gościom komfortu i relaksu, sami często borykają się z deficytem odpoczynku, dyskomfortem psychicznym, wypaleniem.

Moje doświadczenia jako psychologa i menedżera w hotelarstwie upewniły mnie, że ta branża wcale nie odstaje od innych pod względem wypalenia zawodowego, a nawet może znajdować się wśród liderów tego niepokojącego zjawiska. Tę tezę potwierdziła moja inicjatywa wsparcia psychologicznego dla hotelarzy, którą uruchomiłem podczas pandemii https://hotelkryzys.blogspot.com/ . Stało się dla mnie jasne, że edukacja na temat profilaktyki wypalenia zawodowego i dbałości o zdrowie psychiczne wśród kadry menedżerskiej hotelarzy jest niezbędna i bardzo pożądana.

Przed pandemią już ponad 10% absencji chorobowej wynikało z problemów psychicznych, z 21% wzrostem zwolnień z powodu depresji. Badania pokazały, że niemal wszyscy pracownicy dostrzegają wpływ pracy na ich zdrowie psychiczne, wskazując na stres, zmęczenie i niepokój jako czynniki wpływające negatywnie na ich samopoczucie. W rezultacie obserwuje się spadek zaangażowania, większą absencję i rotację pracowników, co przekłada się na koszty dla pracodawców. W 2019 roku wypalenie zawodowe zostało oficjalnie uznane przez Światową Organizację Zdrowia za oficjalną chorobę. Coraz więcej pracowników zwraca uwagę na znaczenie benefitów związanych ze zdrowiem psychicznym, a pracodawcy, którzy oferują takie wsparcie, zyskują w oczach potencjalnych i obecnych pracowników.

Branża hotelarska, ze względu na ciągły kontakt z wymagającymi klientami i intensywną pracę zmianową, jest szczególnie narażona na problemy związane ze stresem i wypaleniem zawodowym. Młodzi ludzie, poszukujący pracy dbającej o dobrostan psychiczny, mogą uznawać oferty pracy w hotelarstwie za mniej atrakcyjne. Doświadczeni menedżerowie również często szukają mniej stresujących alternatyw. Widoczna jest zatem potrzeba zmiany podejścia i traktowania inwestycji w zdrowie psychiczne pracowników jako czynnika wpływającego na wyniki biznesowe. Raport Deloitte pokazuje, że takie inwestycje mogą przynieść czterokrotny zwrot z inwestycji, zwiększając produktywność o 35%, zmniejszając absencję o 50% i rotację o 66%.

Aby poprawić sytuację, warto zacząć od siebie, dbając o podstawowe potrzeby takie jak sen, aktywność fizyczna, dobre odżywianie, utrzymanie relacji społecznych, realizację pasji i higienę informacyjną. Ważne jest również, aby zarządzający byli otwarci na współpracę z psychologami, coachami i terapeutami, przeciwdziałając w ten sposób stygmatyzacji takiej pomocy.

Wsparcie personelu może obejmować szkolenia dotyczące zarządzania stresem, techniki relaksacji, zarządzania czasem, jak również coaching i terapię. Szkolenia z zakresu inteligencji emocjonalnej, radzenia sobie ze stresem i zarządzania sobą i innymi mogą znacząco pomóc w budowaniu odporności psychicznej. W niektórych przypadkach, kiedy techniki samopomocy okazują się niewystarczające, niezbędne może okazać się wsparcie profesjonalisty.

Jako doświadczony hotelarz, pracując obecnie na co dzień z hotelami jako trener, psycholog i coach dobrze rozumiem potrzeby naszej branży. Dlatego wraz z firmą ICAS Poland (www.icas.pl) chciałbym zaoferować wam specjalistyczny Program Wsparcia Pracowników (Employee Assistance Program, EAP), który został stworzony, aby pomagać pracownikom w osiąganiu równowagi emocjonalnej, co jest fundamentem dla efektywnego rozwiązywania problemów i pokonywania trudności. Program ten obejmuje wsparcie zarówno indywidualne, jak i grupowe, oferując pomoc w czterech kluczowych obszarach: sprawach osobistych, wyzwaniach w pracy, konsultacjach prawnych oraz poradach finansowych. Dzięki ponad 35-letniemu doświadczeniu na rynku międzynarodowym i pracy z ponad 7500 firmami, ICAS Poland zapewnia dostęp do ponad 220 ekspertów, oferując tym samym najwyższy standard usług EAP na polskim rynku.

Wprowadzenie programu EAP do Twojego hotelu nie wiąże się wcale, jak mogłoby się wydawać, z olbrzymimi kosztami może za to znacząco przyczynić się do wzrostu dobrostanu psychicznego pracowników, zmniejszenia absencji i fluktuacji, a także poprawy ogólnej atmosfery i efektywności pracy. Program jest dostosowany do potrzeb zarówno dużych korporacji, jak i mniejszych przedsiębiorstw, gwarantując pełną poufność i dostęp do usług 24/7.

Jeśli jesteś menedżerem hotelu i rozważasz wdrożenie takiego wsparcia dla Twoich pracowników lub zwyczajnie chcesz o tym porozmawiać i przymierzyć się do tego, zachęcam do kontaktu ze mną na adres email [email protected]. Razem możemy omówić, jak program ICAS może zostać dostosowany do specyficznych potrzeb Twojej organizacji i jej pracowników, pomagając zbudować jeszcze lepsze i zdrowsze środowisko pracy.

Dodatkowo, jeżeli chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat zarządzania dobrostanem psychicznym w branży hotelarskiej, serdecznie zapraszam do uczestnictwa w konferencji poświęconej tej tematyce. Szczegóły wydarzenia, w tym agendę i informacje o prelegentach, znajdziesz na stronie: https://hotele.bsdpoland.pl/ . To doskonała okazja, by wymienić doświadczenia z innymi profesjonalistami z branży, zdobyć nową wiedzę oraz zainspirować się do wprowadzenia pozytywnych zmian w swoim środowisku pracy.

Fot.: Materiały Kamil Czajkowski

Autor: Kamil Czajkowski – hotelarz, psycholog, trener biznesu, coach, doświadczony menedżer MBA www.kamilczajkowski.eu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.