Firma Profitroom wspólnie z grupą hoteli z całej Polski zapytała ponad 6 tysięcy gości hotelowych o plany wyjazdowe do końca 2020 roku. Z badania wynika, że polscy hotelarze mogą spodziewać się dużego zainteresowania pobytami wypoczynkowymi. Wyjazdy służbowe w tym momencie deklaruje tylko 20% badanych. Przyszłość obu rodzajów rezerwacji zależeć będzie od rozwoju pandemii.
Autorzy badania postanowili zapytać reprezentatywną grupę ankietowanych o plany wyjazdowe.
– Okres od października do grudnia w polskim hotelarstwie do tej pory tradycyjnie opierał się na ruchu biznesowym, a w przypadku wypoczynku mówiło się o tzw. “niskim sezonie”. W dobie pandemii chcieliśmy zbadać jakie panują nastroje wśród gości i czego mogą spodziewać się hotelarze. – wyjaśnia Marcin Dragan, założyciel Profitroom.
Odpowiedzi ankietowanych różnią się w zależności od typu wyjazdu. Z jednej strony pobyty wypoczynkowe do końca 2020 roku rozważa prawie 70% ankietowanych. Z drugiej strony zaledwie 20% gości hotelowych deklaruje, że ma w planach wyjazdy służbowe.
Do końca roku większość gości indywidualnych chce wyjechać na pobyty od dwóch do trzech dni, prawie połowa zakłada również wyjazdy tygodniowe. Zainteresowaniem cieszą się jesienne terminy w październiku i listopadzie (odpowiednio 38% i 32%). Wyjazd świąteczno-noworoczny planuje co piąty ankietowany. Jednak 85% osób nie dokonało jeszcze rezerwacji.
– Wyniki ankiety wskazują, że średnie wyprzedzenie rezerwacji może się znacznie skrócić do tych w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wynika to głównie z obaw o rozwój epidemii w kraju, które wskazało blisko 68% ankietowanych – komentuje Marcin Dragan.
Szansę na przekonanie Polaków do podjęcia decyzji o wyjeździe może stanowić bon turystyczny. Według deklaracji ankietowanych 75% z uprawnionych do świadczenia jeszcze go nie wykorzystała. Potwierdzają to ostatnie dane przedstawione przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych o wydaniu do tej pory 816 mln zł (stan na połowę września) z wartego 3,5 mld zł projektu.
– Bazując na opinii kilku tysięcy gości uważamy, że kluczowymi do przekonania gości do rezerwacji będą dwie rzeczy. Po pierwsze informowanie o podejmowanych środkach bezpieczeństwa, po drugie oferty w pełni zwrotne – powiedział Marcin Dragan.
Ruch gości indywidualnych stanowi tylko jeden z rodzajów gości pojawiających się w obiektach hotelowych.
– Duża niepewność co do wyjazdów służbowych, organizacji konferencji i kongresów oraz niewątpliwy spadek ruchu turystycznego osób z zagranicy nie napawa optymizmem. Hotele, które obecnie poddane są wielu niezależnym od nich wahaniom koniunkturalnym powinny otrzymać niezbędną pomoc mającą na celu ochronę miejsc pracy i prowadzonej działalności – komentuje Marcin Mączyński, Sekretarz Generalny Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.
Badanie „Ogólnopolskie badanie gości hotelowych – wypoczynek jesień-zima 2020” przeprowadzono metodą panelu online w dniach 22-25 września 2020 r.
Źródło: Profitroom