86,7% ankietowanych hotelarzy zadeklarowało, że planuje podnieść ceny noclegów w związku z nadchodzącą podwyżką płacy minimalnej w 2024 roku, a 82,7% wyraziło chęć podwyższenia cen usług gastronomicznych.
Z wyników wynika, że 48% respondentów deklaruje zamiar podniesienia cen noclegów o 10%. Jest to wyraźna większość, co sugeruje, że znacząca część branży hotelarskiej jest przygotowana na stosunkowo umiarkowaną, ale jednak korektę cenową. Co istotne, blisko 87% ankietowanych ogółem deklaruje chęć podniesienia cen, co świadczy o powszechnym przekonaniu, że wzrost kosztów pracy musi zostać zrekompensowany przez wyższe stawki noclegowe. Tylko około 13% respondentów deklaruje utrzymanie cen na niezmienionym poziomie, co może odzwierciedlać strategię skupioną na przyciąganiu większej liczby klientów poprzez konkurencyjne ceny lub przekonanie o nieelastyczności popytu w ich segmencie rynku.

Blisko 43% hotelarzy planuje podnieść ceny swoich usług gastronomicznych o 10%. Ta tendencja do umiarkowanej podwyżki cen wskazuje na próbę znalezienia równowagi między pokryciem wzrostu kosztów a utrzymaniem przystępności cenowej dla klientów. Ogólnie rzecz biorąc, blisko 83% respondentów deklaruje zamiar wprowadzenia jakichkolwiek podwyżek cen w swoich działach gastronomicznych. Jest to wyraźny sygnał, że większość branży hotelarskiej odczuwa presję wzrostu kosztów i widzi konieczność dostosowania swojej strategii cenowej. Tymczasem, nieco ponad 17% ankietowanych deklaruje utrzymanie cen usług gastronomicznych na niezmienionym poziomie, co może odzwierciedlać strategię konkurencyjności cenowej.

Wyniki ujawniły, że mimo iż większość hotelarzy (63%) deklaruje utrzymanie obecnego poziomu zatrudnienia w związku ze wzrostem kosztów pracy, to jednak blisko 37% respondentów rozważa redukcję personelu. Ten znaczący odsetek wskazuje na poważne obawy wśród części branży hotelarskiej, które wynikają z presji wzrostu kosztów i konieczności zachowania rentowności.

Wyniki ankiety wskazują, że około 30% hotelarzy jest gotowych zaakceptować niższe marże zysku w odpowiedzi na wzrost kosztów pracy, co może odzwierciedlać ich strategię długoterminowego utrzymania klientów i konkurencyjności na rynku. Natomiast pozostałe 70% respondentów nie jest skłonnych do akceptacji niższych marż zysku, co wskazuje na ich priorytet związany z ochroną rentowności i stabilności finansowej swoich przedsiębiorstw.

W piątym pytaniu ankiety hotelarze byli pytani o plany dotyczące obcięcia kosztów operacyjnych w ich hotelach. Wyniki pokazują, że około 70% respondentów planuje redukcję kosztów operacyjnych, co wskazuje na ich dążenie do zwiększenia efektywności i zarządzania wydatkami w obliczu rosnących kosztów pracy. Z kolei około 30% ankietowanych nie przewiduje cięcia kosztów operacyjnych, co może sugerować, że ich obecna struktura kosztów jest już optymalna, lub że skupiają się na innych strategiach adaptacyjnych.

Szóste pytanie w ankiecie przeprowadzonej przez portal Horeca Business Club było jedynym pytaniem otwartym, dającym hotelarzom możliwość swobodnego opisania swoich strategii w odpowiedzi na podwyżkę minimalnej płacy. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych odpowiedzi, które ukazują różnorodność i kreatywność podejść w branży hotelarskiej.
- zwiększenie zakresu obowiązków niektórych pracowników
- brak możliwości rozliczania nadgodzin, bo nas na to nie stać pomimo deklaracji pracowników o gotowości do pracy ponad normę
- w hotelarstwie można planować podwyżki cen pokoi, a i tak sprzedajemy po tyle po ile nam rynek pozwala a gość jest skłonny kupić. Wielka niewiadoma – zobaczymy co się uda. Jednym z elementów walki o wyższą cenę w naszym przypadku jest podniesienie kategoryzacji o 1* poprzez dodanie usług, poprawienie jakości, itp… może uda się „wyciągnąć’ wyższą ADR.
- niestety podwyżka płacy minimalnej to nie jest proste sprawa dotyczy dwukrotnej podwyżki razem 20 %. ja już podniosłem place minimalne o 20% a w związku z tym została dla wszystkich regulacja plac i musze stwierdzić ze nie wszyscy pracownicy sa objęci 20# podwyżka. ale powstała nowa siatka plac. od dawna ceny usług hotelowych nie sa budowane w oparciu o koszyk kosztów tylko są budowane w oparciu o sytuacje popytu i podaży. wiec również od tego zależą nasze wyniki i musimy walczyć o to aby je powiększać. ale to niekoniecznie jest wzrost ceny możemy walczyć innymi metodami . przypuszczalnie powszechna podwyżka płacy minimalnej spowoduje szybki wzrost cen w calej gospodarce i do tego będziemy się dopasowywać. ale czy taki wzrost wyrażony liczba jest wzrostem ceny czy wyrównaniem ceny ze względu na inflacje? pierwszy okres z pewnością będzie trudny i nastąpią różne przetasowania. trudno wyrokować jak szybko to nastąpi ale z pewnością przyzwyczaimy się do tego.
- Utrzymanie obecnego personelu zwiększając nakład w szkolenia by jeszcze bardziej zmniejszyć udział portali typu Booking.com.
- Outsorcing
- Bardzo skrupulatne liczenie kosztów, wraz z pomocą dostępnych technologi np. rozliczanie czasu pracy ilości personelu dostosowanej do obłożenia hotelu gastronomi!!! Co nie jest takie oczywiste w rzeczywistości!
- Brak zatrudnienia uczniów do 26 roku życia by nie psuć siatki wynagrodzeń
- zwiększać sprzedaż
- Szara Strefa
- Racjonalizacja i ograniczenie czasu pracy, poszerzenie zatrudnienia B2B
- Utworzenie nowego stanowiska działu sprzedaży pokojów hotelowych
O ankiecie
Ankieta dotycząca strategii hotelarzy w odpowiedzi na podwyżkę płacy minimalnej w 2024 roku została przeprowadzona przez portal Horeca Business Club. W badaniu, realizowanym w dniach od 15 do 21 grudnia 2023 roku, wzięło udział 496 respondentów z branży hotelarskiej.