Wyniki ankiety HBC: Strategie cenowe hotelarzy na 2024

0
1179

86,7% ankietowanych hotelarzy zadeklarowało, że planuje podnieść ceny noclegów w związku z nadchodzącą podwyżką płacy minimalnej w 2024 roku, a 82,7% wyraziło chęć podwyższenia cen usług gastronomicznych. 

Z wyników wynika, że 48% respondentów deklaruje zamiar podniesienia cen noclegów o 10%. Jest to wyraźna większość, co sugeruje, że znacząca część branży hotelarskiej jest przygotowana na stosunkowo umiarkowaną, ale jednak korektę cenową. Co istotne, blisko 87% ankietowanych ogółem deklaruje chęć podniesienia cen, co świadczy o powszechnym przekonaniu, że wzrost kosztów pracy musi zostać zrekompensowany przez wyższe stawki noclegowe. Tylko około 13% respondentów deklaruje utrzymanie cen na niezmienionym poziomie, co może odzwierciedlać strategię skupioną na przyciąganiu większej liczby klientów poprzez konkurencyjne ceny lub przekonanie o nieelastyczności popytu w ich segmencie rynku.

Źródło: Horeca Business Club – ankieta „Strategie hotelarzy związane z podwyżką płacy minimalnej w 2024”

Blisko 43% hotelarzy planuje podnieść ceny swoich usług gastronomicznych o 10%. Ta tendencja do umiarkowanej podwyżki cen wskazuje na próbę znalezienia równowagi między pokryciem wzrostu kosztów a utrzymaniem przystępności cenowej dla klientów. Ogólnie rzecz biorąc, blisko 83% respondentów deklaruje zamiar wprowadzenia jakichkolwiek podwyżek cen w swoich działach gastronomicznych. Jest to wyraźny sygnał, że większość branży hotelarskiej odczuwa presję wzrostu kosztów i widzi konieczność dostosowania swojej strategii cenowej. Tymczasem, nieco ponad 17% ankietowanych deklaruje utrzymanie cen usług gastronomicznych na niezmienionym poziomie, co może odzwierciedlać strategię konkurencyjności cenowej.

Źródło: Horeca Business Club – ankieta „Strategie hotelarzy związane z podwyżką płacy minimalnej w 2024”

Wyniki ujawniły, że mimo iż większość hotelarzy (63%) deklaruje utrzymanie obecnego poziomu zatrudnienia w związku ze wzrostem kosztów pracy, to jednak blisko 37% respondentów rozważa redukcję personelu. Ten znaczący odsetek wskazuje na poważne obawy wśród części branży hotelarskiej, które wynikają z presji wzrostu kosztów i konieczności zachowania rentowności.

Źródło: Horeca Business Club – ankieta „Strategie hotelarzy związane z podwyżką płacy minimalnej w 2024”

Wyniki ankiety wskazują, że około 30% hotelarzy jest gotowych zaakceptować niższe marże zysku w odpowiedzi na wzrost kosztów pracy, co może odzwierciedlać ich strategię długoterminowego utrzymania klientów i konkurencyjności na rynku. Natomiast pozostałe 70% respondentów nie jest skłonnych do akceptacji niższych marż zysku, co wskazuje na ich priorytet związany z ochroną rentowności i stabilności finansowej swoich przedsiębiorstw.

Źródło: Horeca Business Club – ankieta „Strategie hotelarzy związane z podwyżką płacy minimalnej w 2024”

W piątym pytaniu ankiety hotelarze byli pytani o plany dotyczące obcięcia kosztów operacyjnych w ich hotelach. Wyniki pokazują, że około 70% respondentów planuje redukcję kosztów operacyjnych, co wskazuje na ich dążenie do zwiększenia efektywności i zarządzania wydatkami w obliczu rosnących kosztów pracy. Z kolei około 30% ankietowanych nie przewiduje cięcia kosztów operacyjnych, co może sugerować, że ich obecna struktura kosztów jest już optymalna, lub że skupiają się na innych strategiach adaptacyjnych.

Źródło: Horeca Business Club – ankieta „Strategie hotelarzy związane z podwyżką płacy minimalnej w 2024”

Szóste pytanie w ankiecie przeprowadzonej przez portal Horeca Business Club było jedynym pytaniem otwartym, dającym hotelarzom możliwość swobodnego opisania swoich strategii w odpowiedzi na podwyżkę minimalnej płacy. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych odpowiedzi, które ukazują różnorodność i kreatywność podejść w branży hotelarskiej.

  • zwiększenie zakresu obowiązków niektórych pracowników
  • brak możliwości rozliczania nadgodzin, bo nas na to nie stać pomimo deklaracji pracowników o gotowości do pracy ponad normę
  • w hotelarstwie można planować podwyżki cen pokoi, a i tak sprzedajemy po tyle po ile nam rynek pozwala a gość jest skłonny kupić. Wielka niewiadoma – zobaczymy co się uda. Jednym z elementów walki o wyższą cenę w naszym przypadku jest podniesienie kategoryzacji o 1* poprzez dodanie usług, poprawienie jakości, itp… może uda się „wyciągnąć’ wyższą ADR.
  • niestety podwyżka płacy minimalnej to nie jest proste sprawa dotyczy dwukrotnej podwyżki razem 20 %. ja już podniosłem place minimalne o 20% a w związku z tym została dla wszystkich regulacja plac i musze stwierdzić ze nie wszyscy pracownicy sa objęci 20# podwyżka. ale powstała nowa siatka plac. od dawna ceny usług hotelowych nie sa budowane w oparciu o koszyk kosztów tylko są budowane w oparciu o sytuacje popytu i podaży. wiec również od tego zależą nasze wyniki i musimy walczyć o to aby je powiększać. ale to niekoniecznie jest wzrost ceny możemy walczyć innymi metodami . przypuszczalnie powszechna podwyżka płacy minimalnej spowoduje szybki wzrost cen w calej gospodarce i do tego będziemy się dopasowywać. ale czy taki wzrost wyrażony liczba jest wzrostem ceny czy wyrównaniem ceny ze względu na inflacje? pierwszy okres z pewnością będzie trudny i nastąpią różne przetasowania. trudno wyrokować jak szybko to nastąpi ale z pewnością przyzwyczaimy się do tego.
  • Utrzymanie obecnego personelu zwiększając nakład w szkolenia by jeszcze bardziej zmniejszyć udział portali typu Booking.com.
  • Outsorcing
  • Bardzo skrupulatne liczenie kosztów, wraz z pomocą dostępnych technologi np. rozliczanie czasu pracy ilości personelu dostosowanej do obłożenia hotelu gastronomi!!! Co nie jest takie oczywiste w rzeczywistości!
  • Brak zatrudnienia uczniów do 26 roku życia by nie psuć siatki wynagrodzeń
  • zwiększać sprzedaż
  • Szara Strefa
  • Racjonalizacja i ograniczenie czasu pracy, poszerzenie zatrudnienia B2B
  • Utworzenie nowego stanowiska działu sprzedaży pokojów hotelowych

O ankiecie
Ankieta dotycząca strategii hotelarzy w odpowiedzi na podwyżkę płacy minimalnej w 2024 roku została przeprowadzona przez portal Horeca Business Club. W badaniu, realizowanym w dniach od 15 do 21 grudnia 2023 roku, wzięło udział 496 respondentów z branży hotelarskiej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.