Znak zapachowy marki, czyli miejsca, do których chętniej wracają klienci

0
1809
Konkurując o klientów, firmy starają się wychodzić przed szereg i proponować coś nowego, lepszego niż mają inni, przede wszystkim zachęcającego do wejścia do miejsca, salonu czy sklepu. Każde przedsiębiorstwo używa więc bodźców poruszających zmysły. Oto siła aromamarketingu.

Uwielbiamy miejsca, które sprawiają, że czujemy się zrelaksowani, w takich miejscach otacza nas pachnąca drobinka zapachowa. Dzięki niej postrzegamy miejsce jako bardziej prestiżowe i chętniej do niego wracamy. Według książki „Zakupologia” Martina Lindstroma aż 80% mężczyzn i 90% kobiet kojarzy zapach z wydarzeniami albo z doświadczeniami, właśnie to obecnie stosują firmy. Nowa metoda zachęcania klientów do skorzystania z usług lub produktów firmy poprzez zapach nazywa się znakiem zapachowym marki. Niezwykła moc zapachu sprawia, że marka zyskuje w oczach klientów i daje nieoczywisty efekt – to niewidzialna reklama dla miejsca.

Marketing zapachowy wykorzystują firmy odzieżowe, która promują się m.in. właśnie poprzez zapach – wchodząc do sklepów sygnowanych tą marką, można wyczuć stonowany zapach wanilii. Zapach ten co prawda nie kojarzy się stricte z odzieżą i obuwiem, ale jest przyjemny dla powonienia, nasuwa miłe skojarzenia z domem, ciepłem, przytulną atmosferą lub wypiekami. Jednym słowem: pozytywne.

Bardzo często to nie pojedyncze sklepy posiadają swój własny znak zapachowy, a całe centra handlowe są odświeżane wybraną nutą zapachową, której celem jest zapadnięcie w pamięć i skłonienie umysłu do ciągłego powracania do miejsca, których zapach nam się podobał. Dlatego teraz nowoczesny marketing stawia nie tylko na znaki wizualne, lecz także zapachowe, aby oddziaływać równie mocno na wszystkie zmysły potencjalnych klientów. Aromamarketing to coś więcej niż tylko rozprzestrzenianie w pomieszczeniach przyjemnych woni. Oddziaływanie na emocje za pomocą zapachów jest przynoszącym zyski instrumentem marketingowym.



Jak działają na nas zapachy?

Wbrew pozorom ludzki zmysł węchu należy do bardzo dobrze rozwiniętych, choć jego działanie pozostaje często niezauważalne. Wynika to z faktu, iż reakcje na zapachy następują często poza naszą świadomością, będąc jednocześnie najsilniej związanymi z emocjami w porównaniu z reakcjami wynikającymi z pozostałych zmysłów. Nic zatem dziwnego, że zapachy są obecnie nie tylko podstawą perfum, ale także jednym z narzędzi wpływających na stosunek klienta do oferowanych usług.



Nutka świeżości w kryształowej fiolce

Wśród kompozycji zapachowych stosowanych w praktyce perfumeryjnej, zapachy owocowe należą do jednych z najdłużej wykorzystywanych i jednocześnie cieszących się największą popularnością. Do ich wytworzenia stosuje się olejki eteryczne uzyskane z cytryny, limonki, pomarańczy, grejpfruta, mandarynki, bergamotki czy melona. Dzięki temu zapachy cechują się przede wszystkim świeżością i lekkością. W związku z tym świetnie oddziałują na nas w gorące dni w okresie lata, kiedy to pomagają poczuć się świeżo, a dodatkowo sprawiają, że jesteśmy tak właśnie odbierani przez otoczenie. Ich orzeźwiający aromat dodaje energii i zachęca do działania, poprawiając jednocześnie samopoczucie.




Klient „w opiece” zapachu

Zapach to jednak nie tylko świeżość, lekkość i energia naszego ciała. To także działanie odprężające, które wpływa na odbiór przez nas danego miejsca. Zapach cytrusowy rozpylony w danym sklepie powoduje, że chętnie do niego wracamy. Jest to ściśle związane z wpływem zapachu na emocje. Tak jak nieprzyjemne zapachy powodują, że odnosimy się do danego miejsca czy zdarzania z rezerwą (na przykład do gabinetu dentystycznego), tak przyjemne sprawiają, iż czujemy się dobrze i chętnie w takim aromatycznym miejscu spędzamy czas. Zapachy owocowe powodują także, iż klient czuje się zauważony, potraktowany indywidualnie, mówiąc potocznie: „zaopiekowany”. Tym samym owocowe aromaty korzystnie wpływają na sprzedaż i w pewnym sensie odpowiadają za kierowanie potencjalnymi klientami.

Zapachy mają ogromny wpływ na nasze emocje i poprawę nastroju. Powodują odprężenie i uczucie świeżości, szczególnie preferowane są w okresie letnim, a także odprężają i wpływają na pozytywne odbieranie otoczenia. Dzięki nim czujemy się po prostu lepiej.



Poproś o pomoc specjalistę!

Nie wiesz jaki zapach dobrać do swojego biura, sklepu czy hotelu? Skontaktuj się z doradcą firmy AROMAemka pod nr. tel. 662 260 066 i uzyskaj profesjonalną pomoc!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.