„Zrób mi kawę”, rzecz o modelowaniu zachowań w gastronomii… i nie tylko w gastronomii

0
1522

Większość zachowań jest przekazywana, wdrażana i utrwalana poprzez modelowanie, czyli codzienne rutyny, zachowania przełożonych i przekazy werbalne lub nie. Nie wynika ze szkoleń, standardów, procedur czy obowiązujących zasad. Mogą one wisieć na ścianie w pięknej ramce, a i tak ważniejsze będą przekazy w codziennych zachowaniach przełożonych lub tolerowanie przez nich pewnych zachowań. Naśladowanie, bierne przekazy i sygnały, niekorygowanie niewłaściwych zachowań i postaw – tak rodzą się problemy, a często i patologia.

Taka sytuacja: Właściciel/Kierownik/Menadżer prosi kogoś z personelu: „zrób mi kawę”.
To już trzecia kawa dzisiaj, nie wspominając o deserze do drugiej (powiedzmy sernik, żeby nadać opowieści odrobinę smaku). Żadna z tych kaw nie została zapłacona, bo to tylko kawa i prosił o nią szef. Jego/jej lokal, jego/jej kawa, jego/jej personel, jego/jej znajomi, którzy na tą kawę przyszli.

Jakie z tym idą przekazy? Otóż takie:

– ziarno, mleko, cukier woda, prąd – nie mają wartości, są za darmo
– praca nie ma wartości, bo nie idzie za nią sprzedaż
– można bez konsekwencji (np. inwentaryzacja) korzystać z produktów i surowców
– nie wszystko trzeba fiskalizować
– niektórzy nie muszą stosować się do reguł i zasad

Nie możesz oczekiwać, że pracownicy będą szanowali produkty, surowce, jeżeli Ty sam ich nie szanujesz. Korzystanie z produktów nie jest dla nich kradzieżą, bo pokazał, że tak można.

Przykład modelowania spoza gastro? proszę: nic tak nie neutralizuje, znosi wartości w firmie niż „lepsza” herbata dla zarządu w biurowej kuchni.

Ryba psuje się od głowy. Przykład idzie z góry. Jaki Pan taki kram.
NAJNIŻSZY STANDARD KIEROWNIKA JEST NAJWYŻSZYM STANDARDEM PRACOWNIKA.

To co? Zapłacisz dzisiaj za swoją kawę? Nie zbiorczo, nie „na zeszyt”, tylko od razu! 🙂

O autorze:

Krzysztof Kaliciński
Konsultant HoReCa & Retail, Coach, Trener Biznesu, Wykładowca ALK
[email protected]

Doświadczony praktyk z 30 letnim stażem. Zaangażowany i współtworzący takie projekty jak: Green Caffe Nero, coffeeheaven, T,G.I Fridays’s, empik cafe / SO! COFFEE, 4F SPOT, Kura Warzyw. Specjalizuje się w budowie i zarządzaniu sieciami gastro, zarządzaniu zespołami, doradztwie i szkoleniach dla gastronomii i retail.

Pierwszy na rynku coach specjalizujący się w branży HoReCa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.